bekeken: 1160 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

Groeiende acceptatie van rekeningrijden

DOMEIN: Algemeen

Geplaatst op: 29 januari 2019, 09:08

Leestijd: 1 minuut

Steeds meer mensen vinden rekeningrijden een acceptabele vervanging van de huidige wegenbelasting. 58 procent van de Nederlanders is bereid te gaan betalen per gereden kilometer in plaats van een vast bedrag per auto. Dat was 53 procent in 2016.

Dat blijkt uit een onderzoek van I&O Research in opdracht van de Volkskrant, die de resultaten vandaag publiceert. Het onderzoek vond plaats onder ruim drieduizend Nederlanders van achttien jaar of ouder. Het onderzoek vond plaats van 27 december 2018 tot 7 januari 2019.

Opvallend is wel dat de acceptatie van een vorm van rekeningrijden in 2010 nóg hoger was: 59 procent. 20 procent van de ondervraagden wil niet liever per gereden kilometer betalen. 27 is het om het even en 4 procent weet het niet.

Vlaktaks

De vorm van rekeningrijden die de meeste handen op elkaar krijgt, is de vlaktaks. Hierbij betalen automobilisten meer naarmate ze meer kilometers rijden, ongeacht waar of wanneer ze rijden. De ondervraagden kregen ook nog de keuze uit spitstaks, waarbij automobilisten in de spits meer betalen dan daarbuiten, en ecotaks, waarbij automobilisten meer betalen naarmate hun auto meer CO2 uitstoot. 59 procent was positief over de vlaktaks. Dit wordt ook als de eerlijkste manier van belasting gezien. Uiteraard scoort de ecotaks het beste als het gaat om het milieu, maar toch is maar 47 procent hier positief over. Slechts 32 procent is positief over de spitstaks.

Tags: , , , ,

Hoofdkantoor Opel NL naar…BP investeert in Chinese…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Robert Jan Heer: 29 januari 2019 om 18:42

Ik weet zeker dat het niet zo is!! En dat het maar net is, hoe je de vragen stelt. En wel om het volgende; de vaste kosten zoals die nu zijn gaan niet veranderen (denk aan BPM), simpelweg de overheid heeft nu al tweederde van ons bruto nationaal product nodig dat wordt echt niet minder. Mag ik er dan op wijzen dat mensen die nu veel rijden al veel meer betalen, ik som op, afschrijving cq vervanging / onderhoud / btw brandstof / accijnzen, … dus de kosten worden niet meer, maar, “meer meer”. Nu haalt den Haag al 20 miljard op bij de automobilist dus ook bij de consument en dat wordt MEER !!! Het motto van de overheid? “stelen” niet linksom dan rechtsom.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties