bekeken: 2162 x
Waardeer dit artikel:
279 votes, average: 2,59 out of 5279 votes, average: 2,59 out of 5279 votes, average: 2,59 out of 5279 votes, average: 2,59 out of 5279 votes, average: 2,59 out of 5
(2,59)
(Inloggen is vereist)

Grote kloof tussen sales en aftersales

DOMEIN: Algemeen

Geplaatst op: 23 juni 2016, 12:51

Leestijd: 1 minuut

Diverse merken zijn met een inhaalslag bezig, vooral rondom de retailbeleving in de showroom. De aansluiting tussen de online belevingswereld van het merk en de fysieke locatie en presentatie van het merk, is sterk verbeterd. Die klantbeleving ook doorvoeren in de werkplaats, kost nogal wat moeite.

H&M, Zara, Primark en Ikea zijn goede voorbeelden van een belangrijke consumententrend: modern design voor een acceptabele prijs. En dat allemaal gepositioneerd rondom het eigen merk. De boodschap is telkens weer: vergeet de combinatie hoge kwaliteit en hoge prijs. Alleen als je echt op topniveau presteert en een dito (merk) product levert, dan lukt het wel, zoals de Bijenkorf bijvoorbeeld. Maar als je schaalvoordeel wilt behalen en breed in de markt aanwezig wilt zijn, moet je naar een andere verhouding van de prijs-prestatie. Behalve een aantrekkelijke prijs-prestatieverhouding, leveren de genoemde retailformules de nodige klantbeleving. Door de snel wisselende collecties, verandert het aanbod voortdurend en is er altijd iets nieuws te vinden.

Overzichtelijk

Het creëren van de juiste klantbeleving, vereist de nodige creativiteit. Neem bijvoorbeeld nog zo’n vooruitstrevende retailer, Media arkt met een scala aan merken van toeleverende fabrikanten. Mexx en V&D zijn voorbeelden van bedrijven die te lang bleven vasthouden aan hun oude formule, terwijl hun waarden al lang niet meer aansloten bij de wensen en verlangens van de consument. Die consument geeft minder geld uit en heeft de verleidelijke sport ontdekt van: meer voor minder geld. Die klanten willen veel keuze, maar tegelijkertijd moet het wel overzichtelijk blijven. Natuurlijk is dit geen wetenschap die in beton gegoten is, maar de trend is onmiskenbaar. Ik noem deze niet-auto gerelateerde formules, omdat de autobranche er wellicht wat van kan opsteken. Zij hebben geïnvesteerd in hun retailmodel, en met succes.

Lees de volledige column hier.

Tags: , ,

Alfa-/Jeepdealer Kien heropent…Autofirst ook buiten Nederland
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties