bekeken: 557 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

Het Dakar-gevoel, maar dan in Europa

DOMEIN: Werkplaats

Geplaatst op: 19 mei 2020, 08:49

Leestijd: 3 minuten

Vanaf zijn twaalfde is Gerd Roseboom al met het sleutelen aan crossbrommers in de weer. Daarna werden het de karts, reed hij met trikes en kwam autocross om de hoek kijken. Blijkbaar was hij er niet helemaal uit of het twee, drie of vier wielen moesten zijn.

Terwijl Roseboom zijn imposante quad soepeltjes van de trailer af laat rollen, begint hij te vertellen. “Op een gegeven moment had ik zoiets van: ik wil eens wat anders. Je blijft toch continu aan het sleutelen met die hobby’s en daar had ik niet zoveel zin meer in. Dus besloot ik in 2012 eens naar een quad te gaan kijken, dat leek me wel wat.”

Natuurlijk begon hij met een gebruikt exemplaar, maar dan wel gelijk met een Raptor 700 van Yamaha. “Niet van die Chinese rommel die snel stuk gaat. Yamaha is goed, zo niet de top. Zeker motorisch, ik meen dat dit vertrouwde 700cc-blok al vijftien jaar wordt geproduceerd door ze. En het leuke was, ik was niet de enige. De groep met quadfanaten in de buurt werd groter en groter.”

Uiteindelijk waren ze met een mannetje of tien en volgde het besluit om een heuse quadclub op te richten. “Zo zijn de Veluwse Zandhappers ontstaan. Vanaf dat moment zijn we steeds groter geworden tot een club met 77 actieve leden. Het mooie is dat de jeugd van de oprichters van het eerste uur ook met quadrijden is begonnen. Een aantal van hen is serieus getalenteerd, rijdt internationaal en doet mee aan Nederlandse kampioenschappen.”

Binnen kantooruren

“Ik ben sinds drieënhalf jaar aftersalesmanager bij Kien Autogroep, dealer van een zevental merken. We hebben vier vestigingen: Veenendaal, Nijmegen en twee in Velp. Dagelijks mag ik deze vestigingen aansturen op aftersalesgebied en ik houd me voor een stuk bezig met operationeel beleid: waar halen we new business vandaan, met welke ICT-systemen werken we? Ik mag me dus behoorlijk breed inzetten voor de organisatie.”

Oost-Europa Rally

“Al snel werd het allemaal steeds serieuzer en professioneler. In 2016 kocht ik mijn huidige quad nieuw, ook een Yamaha Raptor 700. En ja, het parcours hier in Barneveld hebben we zelf bedacht en gemaakt. In het zomerseizoen doen we hier de clubtrainingen. Dat mag want wij zijn door de KNMV goedgekeurd als trainingsbaan. Hoe gaaf deze baan ook is, voor mij geeft het rijden van off the road-ritten en enduro’s in het buitenland een extra dimensie aan de sport.”

In de winter rijden ze een stuk of twaalf off the road-ritten, dit zijn routes van veertig aaneensloten kilometers door weilanden en bossen heen. “Hierbij zijn snelheden van 90 km/h zeker geen uitzondering. Ook heb ik meerdere keren in België en Frankrijk gereden, maar mijn mooiste herinnering heb ik toch wel aan de Oost-Europa Rally, met ritten door Hongarije, Polen en Slowakije. Het mooie is dat je op plekken komt waar je anders nooit terecht zou komen, écht in the middle of nowhere.”

Tijdens die Oost-Europa Rally bijvoorbeeld reden ze op locaties waarvan Roseboom dacht dat er al honderd jaar geen mens geweest was. “Je rijdt dan in je eentje en bent volledig aangewezen op je navigatie. Dus: extra benzine mee, bandenpluggen en succes maar. Je bent dan echt op avontuur en het is erg gaaf om te doen. Het is een beetje het Dakar-gevoel maar dan in Europa. Je bent echt de hele dag alleen maar aan het rijden. Soms rijd je zomaar 400 kilometer op een dag. Dan ben je ’s avonds echt gesloopt. En dan ’s avonds weer sleutelen, ketting smeren, banden wisselen. Heb ‘m één keer gereden en ik wil dat zeker nog een keer doen. Maar goed, je bent zomaar elf, twaalf dagen weg hè. Dan moet je keuzes maken.”

Adrenaline uit de oren

“De kick van quadrijden is dat je heel erg veel tractie hebt, door modder en mul zand heen ploegt en dat je in bochten er echt naast moet gaan hangen om de bochtsnelheid zo hoog mogelijk te houden. Je wordt in de loop der jaren zeker beter en een heel belangrijk onderdeel daarvan is je conditie. Het is superbelangrijk om goed in vorm en fit te zijn, want het is een vrij zware sport. Je moet er zeker bij gaan hardlopen bijvoorbeeld, anders merk je gewoon dat je het niet redt. Drie rondjes gaan nog prima, maar een kwartier lang, dat kun je wel vergeten zonder een goede conditie. Je onderarmen en je polsen krijgen het bijvoorbeeld flink te verduren.”

Volgens Roseboom kun je rijden op een quad misschien nog het beste vergelijken met autocross. “Vooral in competitievorm, als je met tien man een bocht induikt, dan spuit de adrenaline zo’n beetje uit je oren. We rijden natuurlijk met open wielen, dus als je op elkaars wielen rijdt, dan word je gemakkelijk gelanceerd en dan lig je er af. Kortom, je moet ‘gewoon’ zorgen dat je als eerste in de bocht bent en zorgen dat je de bocht goed dichthoudt. Ik rijd zo’n beetje in het middenveld, ik ben toch al wel een van de oudere en dat merk je. Die jonge, fitte twintigers hebben meer conditie en zien vooral minder gevaar. Ik denk dan: maandag moet ik weer aan het werk en ik heb thuis een paar kleine kinderen zitten. Dan laat je toch wat gemakkelijker het gas los, haha.”

Historische daling Europese…Corona-update: week 20 eindigt…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties