fbpx
bekeken: 1905 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2,60)

Het ‘schone schip’ van Focwa wil verder

DOMEIN: Algemeen

Geplaatst op: 24 november 2016, 09:27

Leestijd: 2 minuten

De ondernemer in de hoofdrol, dat was duidelijk het uitgangspunt van het Focwa jaarcongres dat gisteren werd gehouden. Veel stond ook in het teken van de wisseling van de wacht: ad-interim voorzitter Denis Maessen wordt na een periode van twee jaar opgevolgd door Peter Brussel.

Durf te innoveren en te vernieuwen was een andere belangrijke rode draad tijdens dit drukbezochte congres, waar de leden in groten getale naartoe waren gekomen. Een andere locatie (De Rijtuigenloods in Amersfoort), een andere programmaopzet én een andere, meer open sfeer. Het is duidelijk dat Focwa de onrust en beroering van de afgelopen jaren achter zich wil laten en het moment van de voorzitterswissel wil aangrijpen om definitief een punt te zetten achter een tumultueuze periode. Met Maessen is een behoorlijke slag gemaakt en een begin gemaakt met de ‘renovatie’ van Focwa. De komende tijd moet blijken of de branchevereniging nog kan rekenen op voldoende vertrouwen en de scepsis onder de achterban kan doven.

Bestelplatform

Maessen gaf de zaal nog wel mee dat de branche een serieuze achterstand heeft opgelopen op het gebied van personeel en opleidingen, terwijl de sector juist een forse innovatieslag moet gaan maken. Verder werd duidelijk dat Focwa tal van nieuwe initiatieven neemt: de opzet van een bestelplatform, de branchemonitor en de invoering van de Focwa Standaard die ondertussen in volle gang is.

“Met het bestelplatform willen we vooral de kwaliteit waarborgen met OEM en OES delen. Bovendien kunnen we de leden schaalvoordelen bieden met dit platform. Binnenkort starten we met de pilot”, aldus Maessen. “Wat betreft de invoering van de standaard zijn er nu zevenhonderd bedrijven bezig met het assessment en zijn er tweehonderd bedrijven gecertificeerd.”

Duidelijk is ook dat Focwa gaat toezien op de handhaving van de standaard: “Zo nodig gaan we kaarten uitdelen: twee gele kaarten en je ligt eruit.

Waarom ben ik lid?

Met een gemêleerd panel aan leden/ondernemers wilde Focwa tijdens dit congres vooral benadrukken dat het weer om het ledenbelang draait. Ook de kleinere universele bedrijven lieten dan ook van zich horen tijdens dit congres en vroegen zich hardop af: wat brengt een branchevereniging mij, waarom ben ik lid en waar is de buitendienst gebleven? Waarop Maessen direct reageerde: “Zoek vanmiddag iemand uit van Focwa die u aanstaat en vraag of hij voortaan uw aanspreekpunt kan zijn.” Het is illustratief voor de openheid die Focwa wil uitstralen en waarmee de branchevereniging het vertrouwen weer wil terugwinnen.

Veel meer over het Focwa congres kunt u lezen in Aftersales Magazine dat 9 december verschijnt.

Tags: , , ,

'Consumentengids vaag over…Wegenwacht lanceert Geel Wiel
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties