bekeken: 617 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 5
(3,00)
(Inloggen is vereist)

‘Hoogste alarmfase’ voor Britse auto-industrie

DOMEIN: Algemeen

Geplaatst op: 31 januari 2019, 13:54

Leestijd: 1 minuut

De perikelen rond de Brexit laten hun sporen na in de auto-industrie van het Verenigd Koninkrijk. Volgens actuele cijfers van de brancheorganisatie SMMT (Society of Motor Manufacturers and Traders Car) zijn de investeringen vorig jaar bijna gehalveerd.

Ging het in 2017 nog om 1,1 miljard pond, vorig jaar daalde het bedrag naar 589 miljoen pond. In 2015 was de Britse voertuigindustrie nog goed voor ruim 2,5 miljard pond aan investeringen. De aanhoudende onzekerheid over het al dan niet vertrekken met een handelsdeal met de EU is volgens SMMT de belangrijkste oorzaak. Maar ook de dieselperikelen en afkalvende afzet in China spelen een rol.

Schade

Vorig jaar nam ook de autoproductie in het VK af, met 9,1 procent, om uit te komen op ruim anderhalf miljoen voertuigen. “Brexit heeft enorme schade aangericht”, concludeert SMMT-voorzitter Mike Hawes. “Met minder dan zestig dagen te gaan voordat we de EU verlaten, met het risico geen deal te sluiten, zit onze auto-industrie in de hoogste alarmfase.” Politici moeten wat Hawes betreft alles doen wat nodig is om een vertrek zonder overeenkomst te vermijden.

Tarieven

Volgens de brancheorganisatie dreigt de gemiddelde prijs van een in het Verenigd Koninkrijk geproduceerde auto straks te stijgen met gemiddeld vijftienhonderd euro. In dat geval gelden namelijk niet langer de EU-regels en -tarieven maar de (ongunstiger) criteria van de Wereldhandelsorganisatie. De concurrentiepositie wordt daarmee ernstig ondermijnd.

Tachtig procent van de auto’s die in het VK van de band lopen heeft een buitenlandse bestemming. Iets meer dan de helft van die export arriveert in EU-landen; een verdere zestien procent is bestemd voor landen die handelsafspraken hebben met de EU. Ook deze dreigen na eind maart te vervallen. In de Britse autosector verdienen zo’n 186.000 mensen hun boterham. Om de productie op gang te houden, rijden volgens SMMT-cijfers per dag 1100 vrachtwagens met onderdelen van Europa naar het Verenigd Koninkrijk.

Tags: , ,

Column: specialist of…Duitse VW-klant bestelt in…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties