Het is vooral de reparatie- en onderhoudsmarkt waar de komende jaren de machtsverhoudingen kunnen wijzigen. Niet alleen in Nederland, maar in heel Europa worden nieuwe spelregels bedacht die de aftermarket een ander gezicht gaan geven.

Of u nu merkdealer bent, universele garage, bandenspecialist, fitter, schadehersteller of grossiers, de autobranche heeft te maken met een aantal trends die in de verzadigde en zelfs in volume structureel dalende aftermarket tot grote veranderingen zal leiden. Auto- en onderdelenfabrikanten, maar ook internationale grossiersgroepen en autoserviceketens proberen zich op die veranderende toekomst voor te bereiden. Een aantal van hen doet daarom de laatste jaren een beroep op Dr. John Wormald van Autopolis. Een in de aftermarket gespecialiseerde analist en adviseur. Hij is de keynote spreker op het eerste Nationaal Aftersalescongres, dat 12 december wordt georganiseerd door Aftersales Magazine.

Rode draad

Wat is de insteek van uw lezing op 12 december? “De economische toekomst van de Europese aftermarket, daar doen wij bij Autopolis continu onderzoek naar. Belangrijk voor die toekomst is de verhouding tussen het merkgebonden en het universele kanaal. Wie heeft straks de klant en waarom? Hoe ziet straks de big picture er uit? Daar probeer ik een antwoord op te geven”, stelt Wormald. Is er een rode draad? “Dat zijn er meerdere. Enerzijds zie je de drive van autofabrikanten en hun importeurs om merkgebonden onderdelen te willen verkopen. Anderzijds is er de consument, die onder invloed van de digitale wereld opnieuw zijn voorkeuren definieert. Twee heel verschillende trends die echter wel de herinrichting van de bedrijfskolom – merkgebonden en universeel – gaan beïnvloeden.”

Concurrentie

In hoeverre speelt de crisis nog een rol? Wormald: “Best een grote rol. Ten eerste omdat autofabrikanten nieuwe wegen gaan zoeken om extra marge te behalen en anderzijds omdat er vanuit andere Europese landen nieuwe toetreders naar de Nederlandse markt komen. Want ook in andere landen speelt de verzadiging van de reparatie- en onderhoudsmarkt een rol. Bedrijven zoeken nieuwe kansen over de grens wat tot een bepaalde mate van verdringing leidt. Jos Veldhuisen, hoofdredacteur van Aftersales Magazine, zal daar op het congres nader op in gaan.”

Hoe zal zich de concurrentie tussen dealers en universele zich ontwikkelen? “Dat zal sterk regionaal worden bepaald. Ik voorzie ook toenadering tot beide bloedgroepen. Maar onderdelenfabrikanten zullen hier niet blij mee zijn en samen met grossiersgroepen middels werkplaatsconcepten de machtsverhouding tussen het gebonden en ongebonden kanaal in stand willen houden.”

Luisteren

Wie is Wormald? Dr. John Wormald is directeur van Autopolis, een adviesorgaan voor de automobielindustrie en -branche. Was werkzaam op de hoofdkantoren van DAF in Eindhoven en Renault in Parijs. Werd sectoranalist en strategisch adviseur voor de automobielindustrie bij de Boston Consulting Group en Booz Allen Hamilton, voor hij Autopolis oprichtte. Studeerde in Oxford, Harvard en Insead. Schreef twee boeken (1996 en 2004) over de mondiale autobranche, waarbij hij in 2004 al stelde dat de automobielindustrie de Europese aftermarket strategisch gezien niet op waarde schatte. Vandaag blijkt dat men toen beter naar hem had kunnen luisteren.

Op 12 december zal hij zijn visie geven op hoe de aftermarket zich de komende jaren kan gaan ontwikkelen. Iedereen die actief is met reparatie en onderhoud of met onderdelendistributie, zal zijn lezing zonder twijfel niet mogen missen.

Bekijk hier het volledige congresprogramma en/of meld je aan >>

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties