bekeken: 1976 x
Waardeer dit artikel:
144 votes, average: 2,61 out of 5144 votes, average: 2,61 out of 5144 votes, average: 2,61 out of 5144 votes, average: 2,61 out of 5144 votes, average: 2,61 out of 5
(2,61)
(Inloggen is vereist)

Konijn in de koplampen

DOMEIN: Algemeen

Geplaatst op: 25 oktober 2016, 09:46

Leestijd: 2 minuten

Van konijnen weet de gemiddelde Nederlander minimaal twee dingen: je begint met een tweetal en al snel heb je een kolonie plus ze hebben de neiging te verstijven zodra je ze in het donker voor de auto krijgt. Autobedrijven zijn net konijnen: de kolonie is inmiddels groter dan de voorraad voer en het licht dat op het autobedrijf afstormt is niet het einde van de tunnel maar een tegenligger.

Een andere verklaring heb ik niet voor het ontkenningsgedrag dat in het onafhankelijke en deels ook merkgebonden kanaal heerst. Geluiden als ‘het zal zo’n vaart niet lopen’ of ‘de importeur komt wel met een oplossing’ in het geval van autodealers zijn misschien zelfs wel begrijpelijk omdat de dagelijkse business nog wel lijkt door te draaien. Tegelijkertijd raak ik redelijk geshockeerd van de afwachtende houding en het gebrek aan ondernemerschap. Dat is nu.  Maar wat als je de klok tien jaar verder draait: is de auto-ondernemer dan vergelijkbaar met de lantaarnopstekers van weleer, de beroepsgroep die overbodig werd met op afstand inschakelbare straatverlichting? (Diagnose op afstand is immers al realiteit.) Of blijkt de beroepsgroep zo flexibel als met de wind meebuigend riet dat door die flexibele natuur niet afbreekt? Een aantal van hen heeft dat zeker in de genen zitten, bedrijven die ooit als smederij startten en inmiddels de hand niet meer omdraaien voor de connected auto.

Natuurlijk kennen we allemaal de voorbeelden van de fotorolletjes en de cd’s, maar het zijn niet alleen de fotovakzaken en de Free Record Shops die uit het straatbeeld verdwenen. Het tempo waarmee webshops de binnensteden leegeten (om er vervolgens zelf op beperkte schaal een servicepunt te beginnen) is veelzeggend. Kijk naar ons eigen consumentengedrag en zie vervolgens die consument in het eigen bedrijf veranderen. Wat is er veranderd de afgelopen tien jaar? En wat in de afgelopen vijf jaar? Het tempo is hoog en daarom lijkt 2020 ver weg, laat staan 2030 waarover Bovag onlangs een mobiliteitsretailworkshop organiseerde.

De rap groter wordende lichten zijn fascinerend, toegegeven, maar stop eens erin te kijken en ga aan de slag. Kruip dicht onder de huid van de klant en beantwoord de consumentbehoefte zoals u zelf als consument behandeld wilt worden. Aan de balie en via sociale media, via nieuwe deelconcepten maar vooral ook met blijvend oog op de bestaande werkplaatsklant.

Tags: , ,

Wie loopt er nu achter?Online klant op Nationaal…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties