38% zakelijke leaserijders heeft laadpunt thuis

Driekwart van de zakelijke rijders met een elektrische of hybride auto meldt dat er niet altijd genoeg laadpunten beschikbaar zijn bij de werkplek. Tegelijk zijn er ook thuis lang niet altijd genoeg oplaadpunten: 38% heeft een eigen oplaadpunt thuis.

Dit blijkt uit de jaarlijkse Duurzame Mobiliteitsmonitor, een peiling onder ruim duizend Nederlandse zakelijke autorijders, in opdracht van laadpaalleverancier EVBox.

Werkgever

Van degenen die geen eigen oplaadpunt hebben, meldt 45% dat ze de aanschaf van een eigen oplaadpunt niet overwegen. 17% doet dit wel. “De verantwoordelijkheid voor het opladen van de zakelijke leaseauto wordt zo voornamelijk bij de werkgever neergelegd.”, stelt EVBox. Momenteel is het aantal laadpalen in verhouding tot het aantal duurzame auto’s één op vier.
Eén op de tien zakelijke rijders maakt momenteel gebruik van een hybride of elektrische auto. Bij een nieuwe auto van de zaak kiest 12% voor elektrisch en 8% voor een plugin hybride. In beide gevallen wordt de actieradius als een zorg ervaren. Een enkeling voorziet problemen tijdens de vakantie vanwege het trekken van de caravan.

Langere afstanden

Positief aan het rijden in een plugin hybride zijn, blijkens de peiling, met name de langere afstanden die gereden kunnen worden. Motieven om te kiezen voor elektrisch zijn de geringe bijtelling en het ‘groenere’ karakter ervan. Verder verwacht ruim 35% van de zakelijke automobilisten dat een vakantie leuker wordt als een zelfrijdende auto de besturing overneemt. De zakelijke rijders hebben een groot vertrouwen in de toekomst van gevestigde automerken zoals Volkswagen, Mercedes, Toyota, Ford en Renault. Ook over dertig jaar zullen ze nog bestaan, is de verwachting.

Laadpunten

De EVBox Duurzame Mobiliteitsmonitor is een jaarlijks terugkerend onderzoek onder 1029 zakelijke autorijders in Nederland over hun gewoontes en verwachtingen rondom mobiliteit. EVBox biedt wereldwijd laadoplossingen voor elektrische auto’s en gerelateerde software. Inmiddels voorziet het netwerk in ruim 75.000 laadpunten in meer dan 55 landen.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *