Autofabrikant wordt bank

Autofabrikanten fungeren steeds vaker als kredietverstrekkers. Door leningen en leasecontracten kunnen zij hun balansen flink opkrikken.

Dat schrijft De Telegraaf naar aanleiding van een analyse van de Financial Times. Daaruit zou blijken dat de vier grootste Europese autofabrikanten (Volkswagen, Daimler, BMW en Renault) gezamenlijk voor 400 miljard aan leningen en leaseconstructies op hun balans hebben staan. Dat is meer dan een verdubbeling ten opzichte van 2009.

Afhankelijkheid

De Telegraaf haalt vervolgens Calvin Davies aan, hoofd ABS en Covered Bonds bij NN Investment Partners. Hij vindt het een goede zaak dat autofabrikanten zo gul zijn met het verstrekken van leningen. “Zo kan in de Europese Unie gebruik worden gemaakt van meer financieringsbronnen, waardoor de afhankelijkheid van banken minder wordt.” Ook hoogleraar banking en finance aan de Universiteit van Tilburg ziet weinig gevaar in de groeiende kredietverstrekking door autofabrikanten. “Door de crisis zien we de rol van banken als kredietbemiddelaar afnemen en die rol wordt makkelijk overgenomen door andere partijen.”

Private lease

Ook in Nederland is autofinanciering populair. Volgens VNA steeg het bedrag aan autoleningen, mede door de forse groei van private lease, afgelopen jaar met 14 procent. De Nederlandsche Bank tot slot constateert dat Nederland geen risico loopt door autoleningen. Ze maken immers nog geen 5 procent uit van het totaal aan zogenoemde gesecuritiseerde leningen van schaduwbanken, ofwel bedrijven die zonder vergunning bankactiviteiten uitvoeren.

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 2965 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters