Privélease is nog een hele uitdaging

Privélease groeit nog altijd en dat vertaalt zich op internet naar immer stijgende aantallen zoekopdrachten voor de woorden ‘private lease’. Toch profiteren niet alle aanbieders van privélease in gelijke mate van die belangstelling. Met name voor leasemaatschappijen is het nog een hele uitdaging om klanten aan zich te binden.

Immers, de auto die je privé leaset bij aanbieder A is dezelfde als die je leaset bij aanbieder B. De voorwaarden waaronder dat gebeurt (x aantal kilometers bij y aantal maanden) zijn dat ook. Zonder toegevoegde waarde wordt prijs dan de bepalende factor. “Waar je als universele leasemaatschappij toegevoegde waarde zou kunnen bieden is op het gebied van merkbekendheid”, aldus Wilbert Philippo, directeur van Leasevergelijker.

Bij de presentatie van de Aumacon Leasemaatschappij Top-100, dinsdag 29 oktober in Ouderkerk aan de Amstel, liet Philippo aan de hand van cijfers zien dat partijen met een grote merkbekendheid het heel goed doen in privélease. “Onderzoeksbureau Wua heeft onderzoek gedaan naar effectiviteit van websites. Dan zie je dat partijen als ANWB tot twee keer beter scoren op voorkeur voor een aanbieder dan een andere leasemaatschappij uit de top 10.”

Uit onderzoek naar merkbeleving blijkt dat een heel groot deel van een merk is gestoeld op vertrouwen. “Voor veel mensen die in private lease stappen, is het de eerste keer”, zegt Philippo. “Dan wekt een merk als ANWB vertrouwen.”

Kennis

Een andere uitdaging voor leasemaatschappijen ligt op het gebied van management en kennis van online marketing. “In de reisbranche bijvoorbeeld, maar ook bij fast moving consumer goods zitten op elk managementniveau online marketingspecialisten. Bij leasemaatschappijen bijna geen kennis van online marketing”, aldus Philippo.

Persoonlijk contact

Bij al dat online geweld moeten we het persoonlijk contact niet verwaarlozen, betoogt Philippo verder. Hij haalt daarbij het voorbeeld aan van een leasemaatschappij die het hele proces is gaan automatiseren toen bleek dat consumenten graag hun zaken online willen regelen. Gevolg was dat de omzet werd gehalveerd. “De consument vindt persoonlijk contact nog steeds belangrijk. Hij wil iemand aan de lijn hebben, weten met wie hij te maken heeft.”

Februari

Dan is er nog iets om rekening mee te houden wanneer je budget vrijmaakt voor een online campagne voor privélease. Philippo ziet namelijk jaar op jaar een piek in het aantal zoekopdrachten in februari. Hij verklaart het verschijnsel vooral uit het feit dat autofabrikanten vaak in februari nieuwe marketingcampagnes starten. Het is handig als een leasemaatschappij zijn aanwezigheid vergroot, juist in de periode dat de meeste mensen zoeken naar een onderwerp als privélease.

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 3048 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

2 reacties op “Privélease is nog een hele uitdaging

  • 31 oktober 2019 om 23:55
    Permalink

    Bij Private Lease speelt het “Keurmerk” een belangrijke rol, immers door ConsumentenBond en ANWB als heilig verklaard en zorgt zo voor een gevoel van veiligheid. Dat is onterecht: er zijn immers behoorlijke grote verschillen in voorwaarden en uitvoering; bijvoorbeeld de ANWB biedt met haar LeasePlan contracten met dektoepassing van km-bundels de slechts denkbare verrekening voor meer- en minder kilometers. Ook de voorwaarden voor voortijdige contractbeëindiging lopen, ondanks het Keurmerk sterk uiteen tot zelfs onwettig. Kortom: de zekerheid van het Keurmerk is maar beperkt.

    Beantwoorden
  • 11 maart 2020 om 18:04
    Permalink

    Het is inderdaad moeilijk om goed te kunnen bepalen welke verschillen er meer zijn bij private lease dan de prijs per maand. Dat ANWB (via LeasePlan) goed scoort is op basis van haar reputatie voor de hand liggend, maar qua private leasing niet terecht. Het ANWB aanbod gaat immers gepaard met “kilometer-bundels”, waarbij een kleine km-overschrijding heel grote gevolgen kan hebben. Bijvoorbeeld een overschrijding met 1.000 km.(geconstateerd bij het einde van het 5 jaars contract voor taal 50.000 km.) leidt er volgens de Voorwaarden toe dat de kant met terugwerkende kracht de prijs voor 15.000 km per jaar (75.000 km totaal) moet gaan betalen. Dat betekent 1.000 meer gereden en dus voor 25.000 km meer moeten betalen. Bovendien zorgt een kleine vermindering van de looptijd eervoor dat ook metvterugerkende kracht de leaseprijs een forse stap omhoog gaat (bijvoorbeeld 48 maand contract beëindigen na 46 maanden betekent alsnog aanpassing van leaseprijs naar het niveau van 36 maanden looptijd). Tegenover “kjlien beetje meer rijden = groot verschil staat dat er heel veel minder gereden moet worden voor een verlaging van de leaseprijs.
    Een en ander schijnt te passen binnen de richtlijnen van het Keurmerk Private Lease, maar is beslist onduidelijk en onredelijk.
    Het zorgvuldig nagaan wat er gebeurt als er hier of daar een afwijking ontstaat is overigens ook voor zakelijke leasecontracten sterk aan te raden; de verschillen in voorwaarden blijken vaak belangrijker dan een paar tientjes per maand.

    Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *