bekeken: 739 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (3,00)

Mei kleurt showrooms bloedrood

DOMEIN: Retail

Geplaatst op: 2 juni 2020, 16:36

Leestijd: < 1 minuut

Het aantal registraties nieuwe personenauto’s over de maand mei ligt 59,2 procent lager dan over dezelfde maand vorig jaar. Over de eerste vijf maanden van 2020 is de min 27,8 procent. Het zijn kortom bloedrode cijfers die Bovag, RAI Vereniging en RDC presenteren over de Nederlandse nieuwverkopen.

Vrijwel geen merk scoorde in mei, of zelfs over de eerste vijf maanden een plus. De nieuw geïntroduceerde merken MG en Polestar zijn uiteraard de uitzonderingen op de regel, met een plus ten opzichte van vorig jaar. Opvallend zijn de dubbele koppositie van Kia in zowel de modellen- als de merken-top 5.

Ook het vermelden waard is de plus van Porsche, dat dit jaar over de eerste vijf maanden 56,8 procent meer nieuwe auto’s in Nederland wegzette dan vorig jaar, ook al waren het er maar 834.

Top 5 merken in mei 2020      
  Merk Aantallen Marktaandeel
1 Kia 1782 11,9%
2 Volkswagen 1570 10,5%
3 Peugeot 1175 7,9%
4 Renault 934 6,3%
5 Opel 900 6,0%

Top 5 modellen in mei 2020      
  Model Aantallen Marktaandeel
1 Kia Niro 565 3,8%
2 Kia Picanto 549 3,7%
3 Renault Clio 476 3,2%
4 Peugeot 108 466 3,1%
5 Volkswagen Polo 365 2,4%

Top 5 merken januari tot en met mei 2020      
  Model Aantallen Marktaandeel
1 Volkswagen 15.237 11,4%
2 Kia 11.261 8,4%
3 Peugeot 9385 7,0%
4 Toyota 8982 6,7%
5 Renault 7879 5,9%

Subsidie

Het is met de huidige registratiecijfers logisch dat autofabrikanten en hun importeurs via hun brancheorganisaties oproepen om de verkoop via aankooppremies een stimulans te geven. De vraag is echter of dat zinvol is. Als de markt er niet is, hebben subsidies geen zin. Bovendien is het wagenpark in Nederland weliswaar relatief oud, maar zeker geen vervuilend wagenpark.

En de transitie naar 100 procent elektrische mobiliteit zal dit jaar zeker on hold staan. De beoogde subsidies kun je beter volgend jaar aanwenden om de EV-transitie dan weer vlot te trekken. Als het om duurzaamheid gaat, kun je bovendien net zo goed een goed onderhouden, wat ouder wagenpark aanhouden. Ook die rekensom zou door RAI Vereniging gemaakt moeten worden. De aftermarket is als keten qua duurzaamheid namelijk een belangrijke en onderschatte pijler onder een schoon milieu.

Productie

Wie zijn brood moet verdienen met nieuwe auto’s denkt daar ongetwijfeld anders over. En fabrikanten hebben niks aan stilstaande productielijnen. Groot-Brittannië is hiervan een schrijnend voorbeeld. In april dit jaar werden hier slechts 197 auto’s gebouwd tegen bijna 60.000 stuks in april vorig jaar!

Tags: , ,

Texa KONFORT 707RDigitale receptionist…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties