bekeken: 848 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 5
(3,00)
(Inloggen is vereist)

Met AutoFirst door de crisis

DOMEIN: Werkplaats

Geplaatst op: 30 april 2020, 10:24

Leestijd: 3 minuten

Eind 2019 besloot Ronald Boere zijn autobedrijf aan te sluiten bij AutoFirst, de landelijk dekkende garageformule, ondersteund door grossiers Fource Automotive en Koskamp. Juist in tijden van corona helpt de formule hem de crisis het hoofd te bieden.

Ronald Boere geeft de ontsmette sleutel terug aan een klant.

Bij Autobedrijf Schoonoord van Ronald Boere in Voorhout hoort ook een tankstation. Hier is na het uitbreken van het coronavirus, al snel de eerste, onzichtbare aanpassing gedaan. “Betalen kan nu ook overdag bij de betaalautomaat. Die was eerst alleen ’s avonds ingeschakeld. Dat geeft minder traffic in de winkel. Verder hebben we perspex platen opgehangen om de medewerkers en de klanten van elkaar te scheiden. We hebben lijnen op de grond geplakt, zodat mensen makkelijk die 1,5 meter afstand tot elkaar kunnen bewaren. We ontsmetten de sleutel voordat we die teruggeven en ook in de werkplaats houden we afstand. Wat we niet meer doen, is een proefrit maken met de klant. Voorheen wilden we bij een rammeltje of een kraakje nog wel eens een stukje met de klant meerijden, maar dat kan nu even niet meer.”

Ondersteuning

Het zijn de maatregelen die het RIVM voorschrijft aan bedrijven die tijdens de coronacrisis open blijven en zowel de klanten als de medewerkers beschermen tegen het verder verspreiden van het virus. AutoFirst is via Fource een van de partijen die zich hebben verenigd in het ondersteuningsprogramma We Support Workshops, om autobedrijven door de coronacrisis heen te helpen en daar heeft Ronald Boere al het nodige profijt van gehad. “Onze Fource-grossier uit Katwijk belde al om te zeggen dat hij ons gratis kon aanmelden bij WESP. Ik was toch al van plan om daar op termijn iets mee te gaan doen. Omdat het zulke rare tijden zijn, heb ik dat maar meteen gedaan.”

Wat betreft de omzet heeft Ronald Boere nog niet te klagen. “Het is wel iets rustiger dan normaal, maar de apk’s lopen gewoon door, ook al wordt er minder gereden. Het is dan aan ons om daar een onderhoudsbeurt bij te verkopen, zonder opdringerig te worden. Goede communicatie is daarin ontzettend belangrijk. In de coronacrisis hebben ze meteen de marketing opgepakt. Een mededeling over de veiligheidsmaatregelen die wij nemen, hebben ze meteen op onze website gezet. Het maakt de klanten meteen duidelijk waar ze aan toe zijn. Ze geven ook adviezen wat handig is om te doen en wat niet. En de klant waardeert het als hij ziet dat je daarmee bezig bent.”

Marketing

De manier waarop AutoFirst de marketing oppakt was, los van de coronacrisis, een van de redenen waarom Ronald Boere eind 2019 besloot zijn bedrijf bij de formule aan te sluiten. “Ik was jaren geleden aangesloten bij een andere formule, maar die bracht me toch niet wat ik ervan verwachtte. Ze zeggen het wel zo mooi: de formule trekt klanten aan en je krijgt er ook werk door gestuurd van leasemaatschappijen, maar dat viel in de praktijk erg tegen. Mensen komen niet voor een formule, ze komen toch echt voor de vent in de tent. Veel werk uit de lease krijgen we niet, maar we doen het wel. We hebben ook een aansluiting op ROB-Net. Wat mij getriggerd heeft bij AutoFirst is dat ze mij heel veel vrijheid laten en dat ze heel marketinggericht bezig zijn. Ik ben zelf best handig met de computer, maar er gaat ontzettend veel tijd in zitten. Omdat ik ook zelf sleutel, is dat tijd die ik beter in de werkplaats kan besteden. Dat zijn uren die ik kan factureren en de marketing hebben ze bij AutoFirst gewoon goed geregeld: de website, aanwezigheid op Facebook, narrowcasting… Daarnaast was de mobiliteitsgarantie voor mij heel belangrijk, die ik mijn klanten kan aanbieden, voor heel Europa, tegen aantrekkelijke tarieven. En private lease wilde ik ook graag kunnen aanbieden. De afgelopen jaren ben ik daardoor toch een aantal klanten kwijtgeraakt. Met private lease kan ik die behouden en dat is bij AutoFirst, met op de achtergrond een gerenommeerde leasemaatschappij, betrouwbaar en goed geregeld.”

Motorscooter Qooder via Bosch…4,1 procent meer apk’s in…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties