bekeken: 385 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 5
(3,00)
(Inloggen is vereist)

‘Mobiliteit flexibiliseren en vergroenen’

DOMEIN: Algemeen

Geplaatst op: 12 mei 2020, 11:29

Leestijd: < 1 minuut

Wat betreft mobiliteit heeft de coronacrisis enkele positieve gevolgen: de files zijn nagenoeg verdwenen en de uitstoot van schadelijke stoffen en CO2 is flink gedaald. RAI Vereniging zou het jammer vinden als dit tijdelijk is. In de woorden van voorzitter Steven van Eijck: “We moeten nu het moment grijpen om ons mobiliteitssysteem verder te flexibiliseren en te vergroenen.”

Van Eijck doet zijn uitspraken naar aanleiding van een reizigersonderzoek door Maurice de Hond. Dat onderzoek bevestigt volgens hem dat mensen massaal zijn gaan thuiswerken en dat ook in de toekomst willen blijven doen. Anderzijds blijkt uit het onderzoek een groeiende behoefte aan individueel vervoer, zoals auto en fiets.

Of de veranderingen blijvend zijn, is de vraag. Juist daarom is die flexibilisering en vergroening nodig om die eerder genoemde positieve gevolgen te behouden. “Het aandeel thuiswerkers groeit van 6 naar 26 procent. Dat is goed nieuws, te meer omdat een belangrijk deel van deze groep automobilisten zijn. Een kwart van alle automobilisten blijft vaker thuiswerken, waardoor de filedruk mogelijk blijvend afneemt. Als deze groep automobilisten twee dagen per week thuiswerkt, hebben we 10 procent minder verkeer op de weg per week. Niet alleen voldoende om een groot deel van de files op te lossen, maar levert ook een potentiele besparing van ruim 0,4 megaton CO2 per jaar.”

OV

20 procent van de OV-gebruikers zegt na de coronacrisis geen gebruik meer te maken van het OV. Van Eijck: “We moeten voorkomen dat OV-reizigers straks massaal de auto instappen en wij alsnog met z’n allen in de file blijven staan.” Daartoe moeten openbaarvervoerbedrijven “maximaal de ruimte krijgen voor oplossingen om zoveel mogelijk OV-reizigers veilig en comfortabel te vervoeren”.

Op de lange termijn moeten flexibilisering en vergroening worden ondersteund door investeringen in de aanpak van knelpunten in de infrastructuur, aanleg van vervoershubs, Mobility as a Service, de invoering van betalen naar gebruik en het stimuleren van het gebruik van tweewielers.

Mazda start virtuele training…Coronamonitor: ondernemer iets…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties