fbpx
bekeken: 1015 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Nieuw versus occasion

DOMEIN: Retail

Geplaatst op: 5 november 2020, 09:54

Leestijd: 3 minuten

De occasionverkoop presteert al jaren structureel beter dan de nieuwverkoop. Qua aantallen en zeker marge leveren gebruikte auto’s voor menig dealer een betere bijdrage aan het verdienmodel dan nieuwe. Dat is natuurlijk niet de rol die fabrikanten voor hun dealers voor ogen hebben.

Het Nederlandse wagenpark lijkt op dat van Albanië, hoor je sommige voorvechters van de nieuwverkoop zeggen. Dan hebben ze het voornamelijk over de leeftijd van dat wagenpark, maar insinueren dat de kwaliteit van dat wagenpark vergelijkbaar is. Ze kijken in dat geval niet verder dan hun neus lang is, want het Italiaanse wagenpark is ouder dan het Nederlandse, net als dat van Spanje, Portugal en Griekenland. Bovendien vergeten ze daarbij vaak de staat van het onderhoud van het betreffende wagenpark te vermelden. In ons land is het daarmee zeer goed gesteld, mede dankzij de apk. En auto’s zijn de afgelopen vijftien jaar kwalitatief verbeterd. Bovendien is het niet relevant om de verkoop nieuw te relateren aan een bestaand wagenpark in een ander land. Er zijn zoveel factoren die de nationale koopbereidheid beïnvloeden, of het doorrijden met een oudere auto juist stimuleren.

Meer auto’s

Fabrikanten en importeurs zoeken nadrukkelijk ondersteuning bij overheidsbeleid dat de nieuwverkoop stimuleert: een slimme sloopregeling, fiscale voordelen voor elektrisch rijden, de verlaging van de bpm et cetera. Natuurlijk is er niks mis met het opkomen voor je leden en het marktsegment waar je actief in bent. Dealers willen nu eenmaal meer auto’s kunnen verkopen en importeurs willen meer auto’s voor hun fabrikant kunnen distribueren. Daar komt nog bij dat een lage aanwas van nieuwe personenauto’s ook nog eens killing is voor de dealerwerkplaats de komende drie, vier jaar, al kan dat weer gecompenseerd worden door een toegenomen occasionverkoop, waarmee de werkplaats toch wel weer volloopt. 

Klandizie

Wat zijn nu de redenen dat de Nederlandse consument eerder een (jong) gebruikte auto dan een nieuwe bolide koopt? Op de eerste plaats staan natuurlijk de bpm en de btw. Een nieuwe auto is voor steeds meer gezinnen een te hoge uitgave en was dat al voordat de corona-pandemie uitbrak. “Bijna een kwart van de personenauto’s in ons wagenpark is ouder dan vijftien jaar en heeft een geschatte gemiddelde waarde die onder de tweeduizend euro ligt”, stelt RAI Aftermarket-voorzitter Johan van der Hoeven. “Die eigenaren haal je met een slimme sloopregeling niet over de streep, terwijl dat wel de ‘vervuilende’ auto’s zijn waar je over praat.”

Vijftien jaar geleden lag de gemiddelde leeftijd van een personenauto in ons land op 7,5 jaar. Nu is dat 10,8 jaar.

In ditzelfde marktsegment zit ook de klandizie voor de leden van Stiba, die bijdragen aan de circulaire economie en de duurzaamheidsclaim van de branche door gebruikte onderdelen aan de doelgroep aan te bieden. Bovendien is dit segment een vaste klant van de apk-cyclus en heeft het omzetpotentie voor de aftermarket. 

Prijskaartje

De tweede reden waarom de Nederlander liever een gebruikte dan een nieuwe auto koopt, is de beschikbaarheid van jonge occasions uit leasevloten. Ieder jaar komt er een relatief groot contingent jong gebruikte auto’s op de markt die een bekend onderhoudsverleden heeft. De actieve verkoop van deze ex-leaseauto’s door bijvoorbeeld Leaseplan (CarNext) en Athlon draagt bij aan een levendige occasionmarkt. 

Voorts zijn er de actieve importspecialisten. Het buitenland is een belangrijke bron voor wat ‘dikkere’ auto’s uit het midden en hogere segment, die in verhouding tot hun nieuwe Nederlandse broers en zusters al snel een aantrekkelijker prijskaartje hebben, zeker wanneer je bij de invoer enige creativiteit aan de dag kunt leggen. Alles binnen de regelgeving, uiteraard! 

Reden nummer vier is het relatief hoge niveau van de occasionverkopen tussen consumenten onderling, mede geholpen door platformen als Marktplaats en Gaspedaal. De afgelopen maanden hebben de nodige consumenten door banenverlies en onzekerheid omtrent de huidige job hun auto omgeruild voor harde euro’s en daarmee de consumentenverkoop weer aangewakkerd. Een laatste reden is dat bij het huidige prijsniveau een nieuwe auto vaak gefinancierd zal moeten worden. Dat kan voor sommige consumenten de hypotheekruimte beperken. Het relatief lage aantal nieuwverkopen en andersom het hoge aantal occasionverkopen is al langer een trend, die hoofdzakelijk gevoed wordt door de financiële speelruimte van de consument. Het is niet anders.

Schadeherstel terwijl u slaaptPorsche Taycan mooiste auto…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties