In Nederland geeft ongeveer 12 procent van de mensen hun auto een naam. Vrouwen doen dit net iets vaker dan mannen: 15 procent van de Nederlandse vrouwen tegenover 9 procent van de mannen.
Een en ander blijkt uit een recent onderzoek uitgevoerd door Multiscope in opdracht van AutoScout24 in juli 2025. In totaal werden 1011 personen in Nederland tussen de 18 en 55+ jaar ondervraagd, gelijkelijk verdeeld over leeftijd, geslacht en regio. Van alle respondenten bezaten 833 een auto.
Jongvolwassenen
Opvallend is dat jongvolwassenen, met name Generation Z en millennials (18 tot en met 34 jaar), het vaakst hun auto een bijnaam geven. In deze groep geeft 18 procent hun auto een eigen naam, terwijl dit onder 55-plussers maar 8 procent is.
De namen die Nederlanders aan hun auto geven zijn verrassend uiteenlopend en komen in alle soorten en maten voor: van ‘Nijntje’, ‘Koets’ en ‘Kermit’ tot ‘Hufflepuff’, ‘Cupcake’ en ‘Citroentje’. ‘Mijn alternatieve regenpak’ staat bij AutoScout24 op de eerste plaats als grappigste naam voor een auto.