Met een voorstel dat twaalf maatregelen omvat willen zes Europese automotive organisaties op het gebied van de aftermarket de sector een impuls geven voor herstel in en na het coronatijdperk.
De branchekoepels vertegenwoordigen meer dan een half miljoen midden- en kleinbedrijven. Samen zij ze goed voor 4,3 miljoen banen op het gebied van auto-onderhoud. De initiatiefnemers spreken van een “essentiële” sector op het gebied van mobiliteit, die ernstig is getroffen door de gevolgen van de Covid-19-crisis. “De bloei van bedrijven en banen staat op het spel”, zo meldt de publicatie.
Kickstart
Om de automotive aftermarket snel op het herstelpad te krijgen en de diverse Europese instellingen inzicht te verschaffen, doen de brancheorganisaties twaalf aanbevelingen. Ze dienen niet alleen om op de korte termijn de crisiseffecten aan te pakken en de economie een kickstart te geven, maar ook om een fundament te creëren voor de (middel)lange termijn. Doel is de gehele sector sterker en veerkrachtiger te krijgen, met het oog op eventuele toekomstige ontwikkelingen. Een belangrijke doelstelling is de sector en de bedrijven verder te digitaliseren en actiever te laten bijdragen aan een circulaire economie. Dat maakt ze groener en weerbaarder.
Eco-check
Een greep uit de twaalf voorstellen:
- subsidie voor investering en opleiding
- zorgen voor liquiditeit in het MKB
- ‘eco-check’ voor bestaande voertuigen
- vrij verkeer van arbeid en goederen
- snelle EU-wetgeving op het gebied van voertuigdata
- doelgerichte steun voor bedrijven in nood
- moderniseren van de Block Exemption Regulation
- Europese top over de waardeketen in de autosector
Heruitvinden
“We willen naar een ‘nieuw normaal’, waarin we onze industrie heruitvinden en haar competitiever, veerkrachtiger en duurzamer maken”, zegt Figiefa-ceo Sylvia Gotzen. “Mensen aanmoedigen om hun voertuigen een eco-check te geven, zal de vraag in onze branche stimuleren en daarnaast bijdragen aan de Europese milieudoelen”, voegt Cecra’s algemeen directeur Bernard Lycke toe.