De top 50 van de Belgische autodealers heeft zijn marktaandeel zien stijgen tot ruim 36 procent. De 10 allergrootste autodealers waren vorig jaar goed voor bijna 17 procent van de totale autoverkoop.

Dit zijn enkele bevindingen uit de allereerste uitgave van het dealergroepenonderzoek van het Nederlandse marktonderzoeksbureau Aumacon.

Het marktonderzoeksbureau voor de mobiliteitssector AUMACON heeft nu de grootste Belgische en Luxemburgse autoverdelers in kaart gebracht. Een gelijkaardig onderzoek wordt al geruime tijd gedaan voor de Nederlandse en Europese markt. Volgens directeur Clem Dickmann is het nu de hoogste tijd dat er ook inzicht komt in de Belux-markten. “We mogen ons verwachten aan een groot aantal overnames en precies daarom is het van ontzettend belang om een actueel beeld te hebben van de belangrijkste spelers op de automarkt. Het verhandelen van auto’s gaat zich immers steeds meer concentreren rond de grote dealergroepen. Die ontwikkeling is al in heel wat landen merkbaar. Met onze onderzoeken streven wij er naar transparantie te leveren, want deze groei brengt ook nieuwe vragen en risico’s met zich mee.”

Volgens Dickmann begint ook in België het proces van de schaalvergroting zich in te zetten. Daarmee verwijst hij naar het toegenomen marktaandeel van de top 50. De voornaamste groei is helemaal aan de top te zien. Relatief gezien, klimmen de tien grootste verdelers het hardst. 

D’Ieteren

In België staat D’Ieteren al jaren op kop in de verkoop van nieuwe auto’s. Op geruime afstand volgt een drietal ambitieuze partijen. Eén daarvan is Van Mossel, dat heeft aangegeven nog diverse overnames te willen doen. De gehele top 10 heeft in België gedurende 2019 in totaal 16,7 procent van alle nieuwe personenauto’s en bestelauto’s aan de man gebracht. Dat is ruim een procentpunt meer dan in 2018.

1. D’Ieteren – Sopadis
2. A&M Invest
3. Fidenco
4. Van Mossel Automotive Groep
5. Mercedes-Benz Retail
6. Autosphere
7. Groupe Schyns
8. Hedin Automotive
9. Groupe Maurin
10. PSA Retail

Inhaalbeweging

De totale top 50 klom van een marktaandeel van 34,4 procent in 2018 naar 36,3 procent vorig jaar. Ter vergelijking: vorig jaar klom de Nederlandse top 50 naar een marktaandeel van 69,8 procent. “Zover is het in België dus nog lang niet, maar wij zijn ervan overtuigd dat er een snelle inhaalbeweging op komst is. De doeltreffendheid en de schaalgrootte van de autobedrijven moet omhoog om een duurzaam gezond resultaat te blijven halen”, aldus Dickmann.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
10 april 2025
CarXpert: zestig franchiseovereenkomsten getekend
10 april 2025
TNO opent smart mobility center op Helmondse campus
10 april 2025
Boetes voor Nokian en oud-werknemers
10 april 2025
VZR: Hoge afkoopsommen bij verplichte elektrische auto’s onacceptabel
9 april 2025
Nexus Automotive International onthult bandenstrategie
9 april 2025
Bovemij Group weet verlies te verkleinen
Meest bekeken berichten
Recente reacties