ABS Autoherstel heeft in het eerste kwartaal een stijging van 47 procent gehad in het aantal schades tot duizend euro. Belangrijkste reden voor deze groei in een krimpende markt is het gebruik van nieuwe technieken. Het totaal aantal door ABS behandelde schades in het eerste kwartaal is met één procent gestegen, terwijl de hele schademarkt in omzet met ruim elf procent daalde.
Nieuwe methodes, high tech gereedschap en uitgediepte kennis zorgen voor een verschuiving van vervanging naar (deel)herstel. Dat heeft volgens ABS een gunstig effect op de schadelast en op de maatschappij, want herstel is goedkoper en duurzamer.
ABS werkt bij krasschade, net als Toyota, nu ook met Stickerfix van Akzo Nobel. Bij het spuiten van een onderdeel van de auto met autolak van Akzo Nobel, wordt tegelijkertijd een film in de kleur van de auto gespoten. Vervolgens wordt het transparante vel in de vorm van de kras uitgesneden en over de kras geplakt waardoor de kras vrijwel onzichtbaar wordt.
Om autobezitters kennis te laten maken met de innovaties op autoschadeherstelgebied organiseert ABS Autoherstel van 1 tot en met 15 juni Krasdagen. Autobezitters kunnen korting krassen voor het verwijderen van kleine deukjes of krasjes.
Het aantal grote autoschades daalt al jaren. Belangrijkste reden hiervoor is de toegenomen verkeersveiligheid en de modern uitgeruste auto’s, die voorzien zijn van technieken als Active Cruise Control, ABS en ESP. Daarnaast speelt de populariteit van kleinere auto’s een rol. De groei van dit segment zorgt voor een daling van het aantal grote schades. Kleine auto’s veroorzaken minder grote schades.