Nederland en Duitsland zijn gezamenlijk goed voor bijna 50 procent van alle laadpunten voor elektrische auto’s in de EU. Dat blijkt uit cijfers van koepelorganisatie Acea.

Nederland heeft met 90.000 laadpunten en Duitsland met 60.000 laadpunten dan wel het grootste aandeel in laadpunten; in oppervlakte beslaan beide landen samen slechts 10 procent van het grondgebied van de EU. Op heel Cyprus bijvoorbeeld zijn er maar 57 laadpunten en op Malta 98. En in een land als Roemenië, zeven keer zo groot als Nederland, bevindt zich slechts 0,4 procent van alle laadpunten in de EU.

Dwang

Hoewel er de afgelopen vijf jaar een 180 procent toename is geweest in het aantal laadpunten is het totale aantal van 307.000 bij lange na niet voldoende. Acea heeft berekend dat er tegen 2030 6,8 miljoen openbare laadpunten nodig zijn om in dat jaar de 55 procent reductie in CO2-uitstoot te kunnen realiseren. Acea roept de Europese Commissie dan ook op om landen te dwingen hun infrastructuur voor alternatieve brandstoffen op orde te brengen.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
Meest bekeken berichten
Recente reacties