Nederland en Duitsland zijn gezamenlijk goed voor bijna 50 procent van alle laadpunten voor elektrische auto’s in de EU. Dat blijkt uit cijfers van koepelorganisatie Acea.

Nederland heeft met 90.000 laadpunten en Duitsland met 60.000 laadpunten dan wel het grootste aandeel in laadpunten; in oppervlakte beslaan beide landen samen slechts 10 procent van het grondgebied van de EU. Op heel Cyprus bijvoorbeeld zijn er maar 57 laadpunten en op Malta 98. En in een land als Roemenië, zeven keer zo groot als Nederland, bevindt zich slechts 0,4 procent van alle laadpunten in de EU.

Dwang

Hoewel er de afgelopen vijf jaar een 180 procent toename is geweest in het aantal laadpunten is het totale aantal van 307.000 bij lange na niet voldoende. Acea heeft berekend dat er tegen 2030 6,8 miljoen openbare laadpunten nodig zijn om in dat jaar de 55 procent reductie in CO2-uitstoot te kunnen realiseren. Acea roept de Europese Commissie dan ook op om landen te dwingen hun infrastructuur voor alternatieve brandstoffen op orde te brengen.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
2 juli 2025
Zwarte goud
2 juli 2025
‘Liever een klein baasje dan een grote knecht’
1 juli 2025
Eerste e-step met kenteken
1 juli 2025
5,5 procent minder nieuwe auto’s in eerste halfjaar
1 juli 2025
Techniek Nederland introduceert Docking Van
1 juli 2025
Automotive Academy wordt LKQ Academy
Meest bekeken berichten
Recente reacties