Steeds meer personenauto’s versturen data naar de autofabrikant zonder dat de autobezitter daar kennis van heeft. Ruim 76 procent van de Nederlandse automobilisten weet niets van connected diensten in auto’s, zo blijkt uit onderzoek van ANWB in samenwerking met Europese zusterclubs in FIA.
Met voertuigdata kan veel goeds worden bereikt, zoals veiligheid en comfort, maar er kan ook misbruik van worden gemaakt. De ANWB wil autobezitters hiervan bewust maken. Wanneer zij meer duidelijkheid hebben over hun voertuigdata en de zeggenschap hierover behouden, kunnen zij zelf een keuze maken over het gebruik ervan. In Europa start op initiatief van de FIA vandaag de campagne ‘My car, my data’.
Afhankelijk
Door auto’s connected te maken via een dataverbinding, ontstaan er volgens de ANWB allerlei mogelijkheden om de voertuigen nog veiliger te maken en meer service te laten bieden. Maar er is ook een keerzijde aan deze ontwikkeling, zoals schendingen van de privacy en afhankelijkheid van de autofabrikant en zijn dealernetwerk bij reparaties aan het voertuig. Ook vergroot de datastroom naar de fabrikant het risico op hacken, wat autodiefstal en verstoring van veiligheidsfuncties in de hand werkt. Verkoop of doorgifte van de autodata aan derden, zoals verzekeraars, kunnen leiden tot onverwachte en ongewenste situaties. Dit terwijl het FIA-onderzoek laat zien dat 76 procent van de Nederlanders niet bereid is zomaar data af te staan.
Regelgeving
Van de Nederlandse automobilisten vindt 94 procent het belangrijk dat er specifieke regelgeving komt die de automobilist en zijn privacy beschermt. Om ervoor te zorgen dat deze regelgeving er komt, ook in Europees verband, willen de gezamenlijke clubs deze problematiek onder de aandacht brengen van de consument, politiek en fabrikanten, zowel in eigen land als in Europa. De ANWB pakt dit op in Nederland.