Auto’s zullen in 2020 7 procent goedkoper zijn dan nu. Dat verwacht althans AutoDisk na doorberekening van de maatregelen opgesteld in Autobrief 2. Voorwaarde is wel dat de vergroening van het wagenpark doorgaat.
De nieuwe BPM tabellen bevatten elementen die in theorie een grote stijging van de BPM tot gevolg hebben als auto’s dezelfde CO2-uitstoot blijven genereren als nu, zegt Alain Snel, directeur van AutoDisk. “Toen we begonnen met rekenen schrokken we behoorlijk van de prijsstijgingen die de nieuwe BPM berekening tot gevolg had.”
AutoDisk houdt in haar nieuwe berekeningen (het heeft daarvoor speciaal de website nieuweautoprijzen.nl aangepast) nu rekening met de Europese regelgeving dat stelt dat in 2020 nog eens 25% van de huidige CO2-uitstoot af moet. Verder heeft de staatssecretaris een verlaging van de tarieven met 12% toegezegd. Na overleg met automotive fiscalist Auto en Fiscus, de Bovag en de VNA heeft AutoDisk daarom besloten om al deze aspecten in de berekening op te nemen.
Feit blijft dat als de vergroening niet doorzet, er een grote prijsstijging ontstaat. Auto’s die niet omlaag gaan in CO2-uitstoot zullen fors duurder worden. Dat geldt ook voor plug-ins met een uitstoot van boven de 50 gram. Alle extra uitstoot kost 300 euro per gram. “Dat tikt enorm aan, zeker als het een goedkopere auto betreft heeft dat een enorme invloed op de consumentenprijs”, aldus Snel.