De meer dan honderd jaar oude Festhalle op het terrein van de Automechanika Frankfurt zal nog meer dan vorige keren het podium zijn om kennis te nemen van innovaties. De organisatie wil ditmaal sterker inzoomen op de gevolgen voor de toekomstige werkplaats.
“Wat mij betreft wordt dit de belangrijkste plek tijdens de komende show”, aldus beursdirecteur Olaf Musshoff vandaag tijdens een persbijeenkomst in Den Haag. “We tonen er enerzijds de jongste innovaties in en rond het voertuig zelf en geven anderzijds de oplossingen voor autobedrijven om ermee om te gaan.” Onder de noemer Tomorrow’s Service & Mobility demonstreren fabrikanten uit onder meer Frankrijk, Taiwan, Zuid-Korea, Duitsland en Italië nieuwe technieken, zoals elektrische aandrijving voor bedrijfswagens.
Traditioneel staat de Automechanika Frankfurt (13 t/m 17 september) sterk in de belangstelling van Nederlandse bedrijven en werknemers. Zo trok de beurs twee jaar terug 114 exposanten en 3600 bezoekers uit ons land. In totaal waren destijds 4600 exposanten van de partij; de in totaal 138.000 bezoekers waren verdeeld over 176 landen. In nauw overleg met de fabrikanten poogt de organisatie van de Automechanika om middels kleine koerscorrecties elke editie weer relevant voor de sector te blijven. Zo zullen in hal 3.1 nieuwe technieken te zien zijn om wielen te produceren, waaronder 3D printing. Michelin en Goodyear dragen hier de input voor aan. Verder heeft de benaming IT plaatsgemaakt voor het bredere, beter bij de marktontwikkelingen aansluitende Digital Solutions. Ook de aanduiding Accessoires & Tuning is verleden tijd: “Het deed ons te veel denken aan schaars geklede dames.” De term Customizing heeft een andere associatie en is volgens Musshoff ook inhoudelijk een beter vlag voor de lading.
Carwash
De carwashsector staat waarschijnlijk voor het laatst op een buitenterrein. Het plan is om vanaf 2018 een hal in te ruimen voor dit deel van de branche. Rond de Car Wash City wordt de komende beurseditie een seminarprogramma opgezet. De organisatie verzorgt ditmaal, in tegenstelling tot de vorige vijf beursedities, geen Green Directory meer. Dit podium om producten en diensten op het gebied van milieu onder de aandacht te brengen is anno 2016 achterhaald, stelt Musshoff. “’Groen’ is vanzelfsprekend geworden. Wie binnen zijn bedrijf niet met deze materie bezig is, is waarschijnlijk niet meer actief in de branche.”
De organisatie maakt dit jaar nog meer werk van trainingen – basisniveau en gevorderd – op de beursvloer. “We willen laten zien, zeker ook aan jonge mensen, wat er allemaal speelt in hun sector”, aldus Musshoff. In 2014 kwamen zo’n 650 belangstellenden, verdeeld over 36 landen, af op deze bijeenkomsten, die worden gesponsord door brancheorganisaties en marktpartijen. ’s Ochtends is de voertaal Duits, ’s middags Engels. De trainingen zijn gratis, wel is online voorregistratie verplicht.
Om het nuttige met het aangename te verenigen, voorziet het programma ditmaal in een sterk op entertainment leunende competitie voor bezoekers uit de werkplaats. Op tien locaties op het buitenterrein (Agora) zijn er op de vrijdag en zaterdag bij stands opdrachten uit te voeren.