De animo van Nederlanders om een (gebruikte) auto te kopen is volgens Autoscout24 groeiende. Gaf in mei 56% aan wel weer de portemonnee te willen trekken, nu is dat 60%, stelt de portal op basis van eigen onderzoek.
“Deze koopintentie zien we ook terug in het aantal leads”, zegt Rachel Gómez y Maseland, Country Manager van AutoScout24 in Nederland. “We hebben nog nooit zoveel aanvragen voor occasions naar onze dealers gestuurd als afgelopen maand. Het waren er bijna 100.000 in mei, bijna 20% meer dan in dezelfde maand vorig jaar.” Met de soepelere coronaregels groeit volgens haar het belang weer dat mensen toekennen aan autobezit.
Coronacrisis
Autoscout24 peilde het marktsentiment in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Italië. Daaruit bleek dat 64% van de Nederlanders autobezit in tijden van de coronacrisis belangrijk vindt (mei: 57%). Het aantal landgenoten dat zijn aankoop uitstelt is bijna gehalveerd, naar 14 procent. Ook meldt een lager percentage (33% in juni, 44% in mei) minder geld te willen uitgeven aan een auto. Er deden 425 Nederlanders mee aan het onderzoek.
Ook buiten de landsgrens is de trend opwaarts: ruim drie kwart van de Europeanen (78%) stelt zijn geplande voertuigaankoop niet langer meer uit; vorige maand was dat 73%. Bij het onderzoek is overigens geen splitsing gemaakt tussen nieuwe en gebruikte personenwagens.