Na een halfjaar zijn er in 2020 in Nederland 158.155 nieuwe personenauto’s geregistreerd. Dat is 30,0 procent minder dan in het eerste halfjaar van 2019. Juni sloot af met een min van 39,2 procent, na een dramatische maand mei (-59,2 procent).
Dat blijkt uit de jongste cijfers van RAI Vereniging, Bovag en RDC. Er zijn slechts vier merken die in 2020 een plus kunnen laten zien. Voor de elektrische Polestar en MG is dat omdat die vorig jaar nog niet verkrijgbaar waren.
Porsche en Kia
Met name het succes van Porsche en Kia is opvallend, met plussen over het eerste halfjaar van respectievelijk 60,2 en 1,1 procent. Kennelijk gaat de coronacrisis aan een luxemerk als Porsche voorbij. Porsche liet uiteindelijk over zes maanden in 2020 in totaal 995 nieuwe auto’s registreren, tegenover 621 vorig jaar.
Ferrari daarentegen levert ook gewoon in: 75,0 procent in juni (twee stuks in plaats van acht) en 40,0 procent over het eerste halfjaar (15 in plaats van 25).
Top 5
Na zes maanden is Volkswagen de vertrouwde koploper, met 17.889 geregistreerde nieuwe personenauto’s en een marktaandeel van 11,3 procent), gevolgd door Kia (13.649, 8,6 procent), Peugeot (11.321, 7,2 procent), Opel (9992, 6,3 procent) en Toyota (9861, 6,2 procent).
Het meest geregistreerde model in het eerste halfjaar is de Kia Niro (5143 stuks, 3,3 procent marktaandeel), gevolgd door VW Polo (4579, 3,0 procent), Ford Focus (4324, 2,7 procent), Renault Clio (4003, 2,5 procent) en de Kia Picanto (3715, 2,4 procent).
0 reacties
De goed onderhouden gebruikte auto voldoet in de behoefte in deze coronacrisis waarin een nieuwe auto uit representatieoverwegingen, bij veel minder ‘off-line’ bezoeken, niet echt nodig is. Alleen hoge jaar kilometrages vragen om vervanging door een nieuwe auto.