Oorspronkelijk gestart om in de wasluwe wintermaanden aandacht te vragen voor autowassen zijn de Winterwasweken na een aantal jaren uitgegroeid tot een waar prijzencircus, waarbij Bovag tevens steeds meer nadruk legt op de kansen op klantcontact die de Winterwasweken bieden.

De Bovag-afdeling Autowas- en poetsbedrijven telt circa 185 leden. 87 daarvan doen dezer dagen mee aan de Winterwasweken, die loopt van 1 tot 31 januari. Ze delen vouchers uit aan hun klanten met daarop een unieke code, die op de website Winterwasweken.nl tot en met 10 februari is te verzilveren. Daarmee zijn mooie prijzen te winnen. Erik Stern is branchemanager van de afdeling Autowas- en poetsbedrijven: “Januari is niet de allerbeste maand voor autowasbedrijven. Veel mensen laten het in de winter toch een beetje gaan. Het weer zit nu eenmaal niet altijd mee, hoewel dat de laatste jaren minder duidelijk wordt. De Winterwasweken zijn ooit bedacht om autowassen juist onder de aandacht te brengen in de maand waarin het minst gewassen wordt. Dat bleek januari te zijn. Daar moet ik wel bij zeggen dat het sterk weersafhankelijk is. Als het slecht weer is en dan weer zonnig, zien mensen het vuil toch eerder en gaan ze ook eerder hun auto wassen.”

Klantendata

Deden aanvankelijk slechts enkele bedrijven mee aan de Winterwasweken, inmiddels is dat meer dan de helft. Erik Stern: “Dat zijn voornamelijk de bedrijven die wassen als hoofdactiviteit hebben, maar er zitten bijvoorbeeld ook tankstations met een rollover bij (zie kader, EP). Ze doen mee om twee redenen. Allereerst is er het collectieve belang. Bovag maakt ook reclame voor de Winterwasweken, op de radio bijvoorbeeld. Anderzijds doen bedrijven mee omdat ze van ons na afloop van de actie gegevens van hun klanten krijgen, uiteraard indien de klanten daar toestemming voor gegeven hebben, wat de meesten gelukkig doen. De code op de voucher is gekoppeld aan één bepaald bedrijf. De klanten vullen op de website hun naam en e-mailadres in en eventueel het kenteken. Die gegevens kan een bedrijf onder meer gebruiken om na de actie zijn klanten nog eens te benaderen. Omdat veel van die bedrijven werken met kentekenherkenning kunnen ze ook meten of het nieuwe of bestaande klanten zijn.”

Voor de ondernemer

Elke deelnemer aan de Winterwasweken heeft altijd prijs. Erik Stern: “Zij krijgen in ieder geval een miniabonnement op een krant naar keuze, een voucher voor een dagje uit en een reisvoucher ter waarde van 50 ?euro. De klanten die hun voucher verzilveren maken kans op de superhoofdprijs van een auto naar keuze op Viabovag.nl en nog tal van andere prijzen. Het deelnemende bedrijf kan bovendien zelf nog prijzen aandragen: een jaar lang gratis autowassen, korting op een volgende wasbeurt et cetera.”

Bovag breed

In het vierde jaar dat de actie loopt, is Bovag ondertussen aan het kijken hoe de actie beter kan aansluiten bij de andere activiteiten van de brancheorganisatie. Erik Stern: “We hebben dertien afdelingen binnen Bovag en verspreiden tijdens de Winterwasweken in totaal 430.000 kanskaarten. Dat zijn feitelijk bijna een half miljoen contactmomenten. We willen daarom steeds meer verbinding zoeken met de andere afdelingen binnen Bovag, door bijvoorbeeld een onderhoudsbeurt als prijs in te zetten, of de huur van een elektrische fiets, of een gratis tankbeurt… Maar goed, dat is fase twee. Daar zijn we nu over aan het nadenken.”

Data gedreven
Eén van de bedrijven die meedoen aan de Winterwasweken is het Shell-tankstation, annex carwash De Wetering van ondernemer Johan Teunissen. Voor wat de actie hem aan data oplevert, verwijst hij graag naar Bart Bijnen van actie- en datamarketingbureau Plus12. “We doen de marketing voor veel carwashbedrijven. De winactie van de Winterwasweken is één van de acties waarvan wij de klantendata verwerken. Het is een keurige, mooi vormgegeven actie die volledig AVG-proof is. Dat kun je wel aan de Bovag overlaten. Jammer is dat niet iedere klant een kortingsvoucher wint voor een versneld herhaalbezoek. Wat dat betreft zou de actie nog wel wat scherper kunnen.
Wat we doen, is de data splitsen in klanten die we niet kennen – die voegen we toe aan het klantenbestand van het carwashbedrijf – en gaan we vanaf dat moment ‘bewerken’ om minimaal één keer vaker te wassen, en klanten die we al wel kennen. Daarvan weten we nu dus iets meer en dat helpt bij het segmenteren van onze klanten. Doel is gesegmenteerde marketing te kunnen bedrijven. Iemand die één tot twee keer per jaar zijn auto wast, wil je naar drie tot vier keer krijgen bijvoorbeeld. Iemand die één keer per drie maanden wast, wil je naar een frequentie van vijf tot zes keer jaar krijgen. De data van de Winterwasweken helpt daarbij. Daarnaast is dit gewoon een hele leuke actie met veel communicatie eromheen en dat helpt natuurlijk om carwashes op de juiste manier bij klanten onder de aandacht te krijgen.
Daarom zou ik vooral willen adviseren: volg die actie op! Doe wat met de gewonnen mailadressen en zorg ervoor dat klanten minimaal één keer vaker komen wassen. Het werkt!”

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties