Het was een optimistisch geluid dat te horen was op het schadecongres dat Bovag op 11 april organiseerde op het topsportcentrum Papendal. Er is werk voor iedereen en de verdiensten zijn goed.

Jarenlang hoorden we dat er overcapaciteit is in de schadeherstelmarkt. Er werd zelfs gesproken van een sanering van de branche. Daar hoor je niemand meer over. Tegenwoordig is eerder sprake van ondercapaciteit. Wachttijden van zes tot acht weken zijn niet zeldzaam.

Dat de verdiensten goed zijn, is overigens nog niet vanzelfsprekend en volgens branchemanager Stephan Griffioen iets waarover de branchepartijen met elkaar in gesprek moeten. Volgens Griffioen is er namelijk één grote gamechanger: de nadruk op duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. “We moeten iets met de toenemende kosten ervan”, aldus Griffioen.

‘Efficiency zit niet alleen in het herstel zelf, maar ook aan de voorkant, bij de front office.’
Branchemanager Stephan Griffioen


Voorzitter Toine Beljaars van de afdeling Schade deed daarnaast de voorzichtige suggestie dat we “eens moeten kijken naar het generieke beloningssysteem”. Immers, high end schadeherstel vereist veel meer van het schadeherstelbedrijf, de aanwezige equipment en de kennis en kunde van de medewerker dan eenvoudig plaatwerk. Het zal een stevig gesprek worden, zeker nu steeds meer schades gestuurd zullen worden, door leasemaatschappijen dan wel verzekeraars.

Personeel

Dat die sturing zal toenemen, bleek uit een rapport over de Nederlandse schadeherstelmarkt in 2030 van consultancybureau KPMG, op het congres gepresenteerd door Stijn de Groen. Immers, het aantal leaseauto’s neemt toe, en de opkomst van de directe schadeafhandeling geeft meer sturing, met name richting merkspecifiek herstel.

KPMG kwam verder tot de conclusie dat het gemiddelde schadebedrag stijgt, onder meer door de toegenomen complexiteit van moderne voertuigen, en dat het aantal schades licht afneemt. “De impact van ADAS wordt overschat. Er zijn wel minder schades door ADAS, maar niet zo veel minder als werd voorspeld”, aldus De Groen. Resultante is dat de prijs per schadegeval stijgt, en niet alleen voor elektrische voertuigen.

Scheidsrechter Björn Kuipers over Team Kuipers in de afsluitende inspiratiesessie: “Je moet mensen in je team hebben die niet bang zijn om te praten, maar dan moet je elkaar wel kunnen vertrouwen. Als er geen vertrouwen is, houden mensen hun mond dicht.”

Het rapport beschrijft daarnaast een groeiend tekort aan personeel. Ten eerste zijn er 3 procent meer mensen nodig; in combinatie met een uitstroom die groter is dan de instroom levert dat een duidelijk negatief resultaat op.

Stephan Griffioen gaf personeel dan ook “de hoogste prioriteit”. Hij constateerde dat de bedrijven die het beste zijn aangesloten bij de opleidingsinstituten de meeste instroom realiseren. En er is reden genoeg om te kiezen voor het schadeherstelvak, aldus Griffioen. “Het vak wordt alleen maar interessanter.”

Staal

Voor een overzicht van de ontwikkelingen op het gebied van staal maken was er tijdens het congres een kwartier vrijgemaakt voor Hans Brouwer van Tata Steel, dat in Nederland zo’n zeven miljard kilogram staal per jaar produceert. Twee miljard daarvan eindigt in auto’s, niet alleen in de carrosserie en als huidplaat, maar ook als onderdeel van elektromotoren en batterijen.

Een belangrijke ontwikkeling bij Tata Steel in IJmuiden is de transformatie van een CO2-uitstotend productieproces, waarbij de oxiden uit ijzererts worden gebonden aan koolstof en er dus CO2 ontstaat, naar een proces waarbij de koolstof wordt gebonden aan waterstof, zodat er naast ijzer alleen water ontstaat. Voordat er op deze manier huidplaten gemaakt kunnen worden, moeten er nog wel enkele technische uitdagingen worden overwonnen.
Een tweede belangrijke ontwikkeling waar Tata Steel mee te maken heeft, is de vraag naar steeds sterker staal. Niet alleen moet de carrosserie van een auto de inzittenden beschermen; met de elektrificatie van het wagenpark dient de carrosserie ook de accu te beschermen in het geval van een botsing. Hot rolling staal bijvoorbeeld, dat steeds meer toepassingen vindt, onder meer in dorpels, is zeven keer zo sterk als normaal staal. Dit betekent voor schadeherstel dat dit steeds meer zal gaan in de richting van vervanging in plaats van herstel, “omdat het lokaal herstellen van deze soorten staal heel ingewikkeld is, gevaarlijk zelfs”, aldus Hans Brouwer. “Op het gebied van huidplaten zal er de komende tijd niet zoveel veranderen, omdat de grens daar wel zo’n beetje bereikt is. Een deur van 0,6 millimeter kan niet veel dunner. Zelfs sterker staal kan daar geen oplossing voor bieden.”
Een derde ontwikkeling die Brouwer schetste, is de opkomst van mega- of gigacasting, waarbij uit aluminium grote gietdelen gemaakt worden die traditioneel uit veel verschillende onderdelen bestaan. “Ook dit laat zich lastig lokaal herstellen, waardoor de schadehersteller al snel naar vervanging zal kijken in plaats van lokaal herstel. Dit betekent meer aandacht voor combinaties van staal en aluminium in de auto, en de verbindingstechnieken die daarbij horen.”

Paneldiscussie

Na de presentatie van Stijn de Groen werd Toine Beljaars en Stephan Griffioen gevraagd te reageren op enkele uitkomsten van het onderzoek. Beljaars: “Ik heb veel onderzoeken voorbij zien komen in de tientallen jaren dat ik in de schadesector zit en de meeste eindigden met de conclusie: ‘De sanering zit eraan te komen.’ Nu hebben we een rapport dat eigenlijk het tegenovergestelde zegt: ‘Er is werk voor iedereen.’ Daar wil ik wel bij zeggen: laat je niet in slaap sussen! Er zullen altijd dingen zijn die we niet hebben gezien in zo’n onderzoek. De toekomst kun je niet voorspellen, maar je kunt wel voorbereid zijn op de toekomst.”

Een ander belangrijk punt dat het rapport van KPMG aanstipt, is de noodzaak van specialiseren teneinde meer efficiency in het schadeherstelbedrijf te kunnen bereiken. Stephan Griffioen: “Die efficiency zit niet alleen in het herstel zelf, maar ook aan de voorkant, bij de front office. We hebben bij BOVAG ook een werkgroep die kijkt naar waar nog winst te behalen is.”

Uitdaging

Het was een congres van BOVAG en de brancheorganisatie is er om antwoorden te bieden op kwesties die spelen in de markt. BOVAG neemt die uitdaging aan en zal zich volgens Griffioen inzetten op drie terreinen: zorgen dat de kwaliteit van de opleidingen omhoog gaat, in gesprek blijven met het mbo om te zorgen voor instroom en het gesprek aangaan over de duurzaamheidsagenda. Waarvan akte.

Glas

Volgens Bakker heeft 35 procent van het Nederlandse wagenpark al een camera achter de voorruit. Doordat steeds meer auto’s beschikken over een camera achter de voorruit zullen ruitschadeherstelbedrijven ook steeds meer camera’s moeten herkalibreren na een ruitvervanging.
Niet alleen zijn er steeds meer camera’s, er zijn ook steeds meer soorten camera’s, augmented reality-camera’s bijvoorbeeld, met steeds meer complexe technologie. Daarnaast zitten er ook steeds meer sensoren in autoruiten (een autoruit heeft al gauw 28 verschillende functies, volgens Ernst Bakker). Die sensoren werken samen en als je aan de ene sensor iets doet, moet je ook iets aan de andere doen. “Sensor fusion, het uitwisselen van data tussen sensoren onderling, wordt de standaard.”
Dan is er nog de komst van lidar, een technologie die met name heel ver vooruit kan kijken. Ook deze technologie zit steeds vaker achter de voorruit. “Dat betekent dat glas steeds specialistischer wordt, glas waar het laserlicht goed doorheen kan.”
Die toekomst begint vandaag al, zo liet Ernst Bakker zien aan de hand van een Nio, die voor zijn ADAS-systemen 33 sensoren aan boord heeft en een 360 graden camera. Hiervoor moet een rondom herkalibratie plaatsvinden, in een afgesloten ruimte, zodat er geen vals licht binnenkomt. Voor de herkalibratie van de voorruit alleen al moeten target-borden op 22 verschillende posities voor de auto worden geplaatst. “U kunt zich voorstellen wat voor expertise, apparatuur en ruimte er nodig is om dit soort auto’s van een nieuwe voorruit te kunnen voorzien.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
16 januari 2025
NAPA viert honderdjarig bestaan
16 januari 2025
Vier scenario’s voor mobiliteit in 2050
16 januari 2025
Acea-president vraagt om uitstel CO2-doelstellingen
16 januari 2025
Plan-IT voegt Nationale Autowasbon toe
16 januari 2025
Fastned: 39 procent meer omzet uit laden in Q4
15 januari 2025
Auto1: Occasionprijzen -3,3 procent in 2024
Meest bekeken berichten
Recente reacties