De schadesector zit midden in een race to the bottom, stelde René Seyger van het adviesbureau Roland Berger op het Bovag Schadeseminar, getiteld: ‘2030, Schadeherstel voorbij de glazenbol’. Het bureau is ingehuurd om voor Bovag Schade een onderzoek te doen naar de toekomst van schadeherstel in ons land.

Aan de hand van een aantal trends en voorzienbare ontwikkelingen is het vertrekpunt in ieder geval, dat er door de technologie op termijn – de focus ligt op 2030 – een veel lager schadeaanbod zal zijn. Als gevolg daarvan is er veel minder schadeherstelcapaciteit nodig, en dus minder schadebedrijven. Daarbij zal het accent komen te liggen op merkerkend schadeherstel en ook op dealergelieerde schadebedrijven. Schadesturing door zowel verzekeraars als leasemaatschappijen zal ook steeds meer ten gunste komen van schadeherstellers met een merkerkenning.

Onderzoek Van Mossel

De Van Mossel Groep heeft al een continu eigen onderzoek lopen naar de toekomst van mobiliteit in het algemeen en de daarbij behorende strategische positie van de diverse activiteiten. Zo ook voor de schadetak. Ivonne van der Horst van De Strategieboerderij (foto), het bureau dat strategisch onderzoek voor Van Mossel uitvoert, stelde dat het schadeaanbod rond 2030, uiteraard afhankelijk van de mate waarin connectiviteit en ADAS doorzetten, met ongeveer 65 procent zal zijn afgenomen.

Nog meer schaalgrootte

Van Mossel sorteert daar al op voor door nog meer het accent te leggen op schaalgrootte. Een aanpak die ook door Roland Berger wordt onderschreven. De komende maanden zal Roland Berger het onderzoek naar de toekomst van schadeherstel in ons land afronden. Rond de herfst worden tijdens een congres de uitkomsten gepresenteerd.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
8 november 2024
Meer elektrische dan dieselkilometers door lease
8 november 2024
OE-data niet langer uitsluitend in Bosch huisstijl
8 november 2024
Arjen van Beek directeur LeCarage
8 november 2024
Auto Prof zamelt geld in voor Groot Hart
7 november 2024
Ratels met honderd tanden
7 november 2024
WESP voor alle Bosch Car Service-bedrijven
Meest bekeken berichten
Recente reacties
  • Ed Kanij on Webshop wordt B2B-distributeur: “Dan zal de noodzaak ontstaan dat de automaterialen distributeurs artikelen die ze aan de eindgebruiker leveren te gaan merken. Dan…okt 29, 10:25
  • Ron Verberne on Stellantis duwt september in het rood: “De overstap naar grotere dealerbedrijven, – met alle merken onder één dak – heeft Stellantis volgens mij duidelijk klanten en…okt 27, 12:18
  • Gerard van de meent on Afcar vraagt nogmaals om wetgeving voertuigdata: “Ls, Ik heb namens een grote marktpartij EU toegang geregeld (tegen betaling) bij 23 automerken. Dat was al enige tijd…okt 17, 13:54
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35