Wassink Autoschade in Dodewaard, een van de twee schadeherstelbedrijven van de Wassink Autogroep, werkt al tientallen jaren met de laksystemen van Glasurit, een merk van BASF Coatings Services. Eind 2023 maakte het bedrijf de overstap van de Glasurit 90 Line naar de nieuwe Glasurit 100 Line, de milieuvriendelijkste basislaklijn op de markt die de bedrijfsefficiëntie van het schadeherstelbedrijf aanzienlijk verbetert.

Partnercontent

Toen Marcel van Geerenstein, sinds twee jaar manager van het schadebedrijf, in 1996 bij Wassink in dienst kwam, was net de Glasurit 90 Line geïntroduceerd, die tot voor kort tot grote tevredenheid heeft gefunctioneerd. “Op een demo-avond bij Glasurit hebben we ons laten overtuigen van de voordelen van de nieuwe Glasurit 100 Line. Onze autospuiters waren daar ook bij en zij waren meteen overtuigd. De dekkracht van de Glasurit 90 Line is al bijzonder goed, maar die van de Glasurit 100 Line is nog veel beter. Ook de lakstand is veel mooier, omdat de laagdikte veel dunner is, vanwege die hogere dekkracht. Dunnere laklagen betekenen daarbij sneller werken, een lager verbruik en ook minder stookkosten voor de spuitcabine.”

Duurzaamheid

Specifiek voor de 100 Line heeft Glasurit een nieuwe opstelling voor de mengmachine en bijbehorende weegschaal geïntroduceerd. “Eigenlijk zijn we onze eigen concurrent”, legt Richard Hendriks, sales consultant van Glasurit uit. “Met de 90 Line, geïntroduceerd in de jaren negentig, vandaar de naam, hebben we al een laklijn die ten opzichte van alle traditionele laklijnen heel competitief in de markt is. We leveren de 90 Line ook nog steeds bij klanten die overstappen op Glasurit. De 100 Line is nog een stuk vooruitstrevender op het gebied van duurzaamheid. Het is een basislaklijn die 40 procent onder de Europese grenswaarde voor oplosmiddelen zit en daarmee ruimschoots voldoet aan de wereldwijde VOS-vereisten. Het is de eerste basislaklijn op de markt met een VOS-waarde van minder dan 250 gram per liter en dus bijzonder milieuvriendelijk.”

De Glasurit 100 Line is de milieuvriendelijke basislaklijn, die Wassink Autoschade gebruikt naast de duurzaam geproduceerde AraClass-lakken van Glasurit.

Naast 100 Line basislakken gebruikt Wassink Autoschade onder andere grondlakken en blanke lakken uit het AraClass assortiment. De meeste AraClass producten zijn EcoBalance producten, gecertificeerd voor een aanzienlijke CO2-reductie. AraClass is zeer efficiënt en biedt aan Wassink Autoschade een combinatie van kwaliteit, processnelheid en eco-effectiviteit.

De winst in de spuitcabine wordt bovendien behaald doordat sommige drielagensystemen met de 100 Line kunnen worden vervangen door een tweelagensysteem. Marcel van Geerenstein: “Parelmoerlakken moeten vaak nog wel in drie lagen, maar met de 100 Line kunnen we steeds meer klussen waar vroeger drie lagen voor nodig waren in twee lagen doen. Dat scheelt toch een keer om de auto heen lopen en spuiten.”

Richard Hendriks: “De komst van de 100 Line betekent feitelijk dat je meer kunt doen zonder dat je harder hoeft te werken. In de tijd dat je anders twee auto’s deed, kun je er nu drie doen.”

Wassink Autoschade
De Wassink Autogroep is ontstaan vanuit het autobedrijf dat de heer Wassink in 1970 in Winterswijk oprichtte. Inmiddels bestaat de groep uit 21 bedrijven en vertegenwoordigt het elf merken.
De vestiging in Dodewaard was ooit een Peugeot- en Citroën-dealerbedrijf en is momenteel gespecialiseerd in schadeherstel en afleveringen van nieuwe auto’s. In de schadeherstelwerkplaats werken zeven mensen, waarvan twee autospuiters. Wassink Autoschade is merkerkend reparateur van Peugeot, Citroën, Fiat, Ford, Opel, Kia en Hyundai. Naast de vestiging in Dodewaard beschikt Wassink over een tweede schadeherstelbedrijf in Ruurlo.

Meer met minder

Daarnaast gebruikt Wassink Autoschade uit de AraClass ook verschillende luchtdrogende lakken, waardoor de stookkosten voor de spuitcabine lager uitvallen. Duurzaam schadeherstel is ook een eis die in toenemende mate bij het schadeherstelbedrijf wordt neergelegd. Marcel van Geerenstein: “Er is al een verzekeraar die het van ons eist en we hebben nu ook een klant waar we elk jaar wel een paar bestelwagens van spuiten die van ons eist dat we op een zo duurzaam mogelijke manier hun schades herstellen. Zij rijden echt al een heleboel schadeherstelbedrijven voorbij voordat ze bij ons zijn.”

ColorMotion

Van toegevoegde waarde voor de Glasurit-gebruikers is het ColorMotion-netwerk. Bedrijven die hierbij zijn aangesloten profiteren naast de lakken en de technische ondersteuning van Glasurit ook van advies over de bedrijfsvoering. Elk kwartaal worden de cijfers van het aangesloten bedrijf tegen het licht gehouden en wordt gekeken waar mogelijke verbeteringen zijn te behalen. Ook bij nieuwbouw of een verbouwing kijken de consultants van Glasurit mee teneinde tot een goede beslissing te komen.

Richard Hendriks: “Normaal moet je dat als ondernemer allemaal zelf zien uit te vinden; als ColorMotion-lid kun je gebruikmaken van de kennis van de markt waar wij over beschikken. En een paar keer per jaar organiseren we bijeenkomsten voor alle ColorMotion-leden, waarbij aangesloten bedrijven met elkaar in contact komen zodat ze verder kunnen kijken dan het eigen bedrijf. Een schadehersteller zal niet zo gauw bij een naastgelegen schadeherstelbedrijf binnenkomen. Hij wordt dan toch als concurrent gezien, maar binnen ColorMotion is een schadehersteller uit Dodewaard bijvoorbeeld wel bereid om kennis te delen met een schadehersteller uit Groningen.”

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
14 juni 2024
13 juni 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Theo Martens on Importheffingen dreigen voor Chinese BEV’s: “Waar blijven die gelden van de importheffing, EU ?jun 13, 13:41
  • Ton en Els van den Bosch on Dennis Brünings overleden: “Beste Marcel, Tot onze ontzetting hebben wij het overlijden vernomen van je broer en medevennoot. Zo jong en zoals wij…mei 31, 17:21
  • J. Betlem on David Milan directeur Nissan Nederland: “Heb sinds anderhalve maand een nieuwe qashqai en sindsdien alleen maar problemen met de climate control die spontaan telkens naar…mei 23, 19:10
  • R theunissen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Het is niet te geloven,de normale man moet weer opdraaien voor de elite,mensen lekker maken mbt zonnepanelen,electr wagens etc en…mei 20, 13:16
  • Garage Vercammen on Opnieuw prijsdaling occasions: “Probleem is ook dat in de Afrikaanse landen en omstreken bijna geen auto’s meer aangekocht worden ! Overaanbod en te…mei 5, 20:17