Met een vernieuwd dienstenpakket wil BASF Coatings Services het partnernetwerk ColorMotion voor zijn premium lakmerk Glasurit de komende jaren naar een hoger niveau tillen. Hiertoe wil ‘het netwerk voor gezamenlijk succes’ onder meer de leden vaker met elkaar in contact brengen, zodat zij ook van elkaar leren.
We spreken de managementconsultants Armando Boom en Marc Nauta op het Refinish Competence Center van BASF Coatings Services in Maarssen, van waaruit niet alleen paint- en non-paintmaterialen over heel Nederland gedistribueerd worden, maar waar onder meer een kleurmakerij gevestigd is en waar in het eigen trainingscentrum producttrainingen worden verzorgd. In de maanden voorafgaand aan ons gesprek zijn de leden van ColorMotion uitvoerig geconsulteerd. Aan de hand van die gesprekken zijn drie onderwerpen benoemd die voor ColorMotion de komende periode centraal zullen staan: duurzaamheid, personeel en data.
Programma
Over dat laatste zegt Marc Nauta: “Data wordt voor de bij ColorMotion aangesloten schadeherstelbedrijven steeds belangrijker. Daar kunnen wij een belangrijke schakel in zijn, met name wat betreft de data waarover de bedrijven zelf niet beschikken. Doordat onze leden binnen verschillende verbanden werkzaam zijn, ontvangen wij uit verschillende kanalen signalen over wat de markt vraagt. Wij kunnen daar vervolgens invulling aan geven. Zo werken verschillende schadeherstelbedrijven met een technisch filter. Die maakt op basis van kennisregels de keuze voor het proces dat een bepaalde schade in gaat. Welk product ga je daarvoor gebruiken? Waar ga je dat doen? In een speciale ruimte? Hoe ga je die verwarmen? Bij al die keuzes kunnen wij het schadeherstelbedrijf adviseren, op basis van onze data en ervaring.”
Belangrijker nog dan het sturen op data is de factor personeel. Marc Nauta: “Op dit moment kunnen de bedrijven het werk gewoon niet aan. Bedrijven zijn al gedwongen om klanten weg te sturen. We krijgen reacties als: ‘Wij plannen drie maanden vooruit en als u eerder geholpen wilt worden, kunt u bij een ander schadeherstelbedrijf informeren of ze u eerder kunnen helpen.’ Personeel kunnen wij uiteraard niet leveren, maar we kunnen wel helpen het proces te verbeteren, zodat het personeel efficiënter kan worden ingezet. Zo bieden we ColorMotion-leden via de Glasurit Motion Audit een analysetool die inzicht geeft in de werkprocessen van hun schadeherstelbedrijf. Hier komen concrete verbeterpunten uit naar voren die medewerkers direct kunnen toepassen in het bedrijf, zodat de werkprocessen zo efficiënt mogelijk verlopen. Op die manier kan een ondernemer met minimale bezetting toch zoveel mogelijk werk verzetten.”
Op het gebied van duurzaamheid biedt Glasurit onder meer de mogelijkheid een energiescan uit te laten voeren, waarbij het schadeherstelbedrijf inzicht krijgt in het energieverbruik, mogelijke besparingen en opties voor duurzame energieproductie. Ook biedt Glasurit de nieuwe Basecoat 100 Line, die enkele jaren geleden is geïntroduceerd en, in de woorden van Marc Nauta, “een extreem laag VOC-gehalte” heeft. “Uniek op de wereld. De Europese markt werkt met een VOC-getal van 420 gram en de Basecoat 100 Line van Glasurit heeft een VOC-getal van 250 gram, getoetst en gecertificeerd! We kunnen wel allemaal aan CO2-reductie doen, bijvoorbeeld door minder te stoken, door kortere droogtijden, maar dat gaat over het proces. BASF, als producent en moederbedrijf van Glasurit, pakt verduurzaming al aan bij de bron.”
Gastheerschap
Om de ColorMotion-leden op de drie eerdergenoemde onderwerpen mee te krijgen ligt voor de komende twee jaar inmiddels een plan klaar, in het verlengde van de werkwijze die de afgelopen jaren is gevolgd. Armando Boom: “We willen onder meer het gastheerschap van onze bedrijven op een hoger plan brengen. We willen dat de leden meer onderling contact hebben. Naast regelmatige bijeenkomsten willen we extra activiteiten organiseren. Dat kan hier in Maarssen, waar het Refinish Competence Center veel mogelijkheden toe biedt, maar ook elders. Met elkaar, in vertrouwen, zaken delen.”
Drie onderwerpen staan centraal bij de herprofilering van ColorMotion: duurzaamheid,
personeel en data.
Marc Nauta vult aan: “Eigenlijk is dat gastheerschap een paraplu waar van alles onder hangt. Het gaat niet alleen om het gastheerschap van het schadeherstelbedrijf in de richting van de consument. Het gaat bijvoorbeeld ook om gastheerschap als spiegel voor het eigen bedrijf: hoe ben je als ColorMotion-lid gastheer voor je personeel? In een coproductie met een bekende ondernemerscoach, en dat is echt een goeroe in die wereld, willen we die boodschap bij onze leden overbrengen.”
Armando Boom: “Wat we alvast kunnen verklappen, is dat hij precies weet hoe je met klanten omgaat, hoe je erachter komt wat de echte behoefte van een klant is. Wij denken dat hij voor het schadeherstelbedrijf echt een voorbeeld kan zijn.” Het gastheerschap uit zich ook in de duurzaamheidsdoelstellingen van een bedrijf, legt Marc Nauta uit. “Het gaat er ook om hoe je je bedrijf presenteert richting je klanten op het gebied van duurzaamheid, om gastheerschap naar de natuur toe: zorgen dat je netjes omgaat met de wereld om je heen.”
ColorMotion
In het partnernetwerk ColorMotion verenigt Glasurit zo’n negentig schadeherstelbedrijven die werken met de producten van Glasurit. Het netwerk biedt hen daarnaast allerlei diensten om nog succesvoller te worden, zoals het opstellen van een opleidingsplan voor het personeel, het verzorgen van trainingen, het maken van een energiescan van het bedrijf, het inrichten van processen, maar ook van de werkplaats…
ColorMotion is een heterogene groep bedrijven, grote en kleine, waarin verschillende schadeherstelketens zijn vertegenwoordigd, maar waar ook schadeherstelbedrijven in zitten die onderdeel zijn van een dealerbedrijf, naast universele schadeherstelbedrijven.
Marc Nauta waakt er wel voor om naar zijn klanten niet te belerend over te komen. “Het is ook een spiegel naar onszelf toe: hoe gaan wij als lakleverancier om met onze klanten, de schadeherstelbedrijven? Hoe gaan we om met onze collega’s? We willen duurzaamheid ook op onszelf betrekken, want je kunt je klanten niet verplicht laten werken met producten die niets bijdragen aan duurzaamheid.”
Netwerk
Het netwerk van ColorMotion telt al een tijdlang zo’n negentig bedrijven. Groei van het netwerk is mogelijk, welkom zelfs, maar geen doel op zich. Armando Boom: “Het gaat er meer om dat we de goede bedrijven aansluiten, bedrijven die elkaar de business gunnen, leren van elkaar en in al hun verscheidenheid één groep vormen. We zijn er voor de serieuze bedrijven, die willen meedraaien aan de top van het schadeherstel, bewijsbaar duurzaam zijn en waar bedrijven graag bij willen horen. Zeggen wat je doet en doen wat je zegt, zodat je ook trots kunt zijn op wat je bereikt.”
Foto boven: Met de 100 Line biedt Glasurit een watergedragen basecoatsysteem met een extreem laag VOC-getal van 250.