Studenten van de IVA Business School hebben de Next Gen Masterclass, een masterclass ontwikkeld voor toekomstige opvolgers binnen familiebedrijven, succesvol afgerond. Gedurende zes maanden verdiepten zij zich in onderwerpen als familiebedrijfskunde, aandeelhouderschap en strategie. Vanwege het succes wordt de masterclass in het studiejaar 2025/2026 opnieuw aangeboden.
Maar liefst 80 procent van de studenten van IVA komt uit een ondernemersgezin. Velen van hen overwegen om zelf een rol in het familiebedrijf te vervullen. Omdat BDO accountant & adviesorganisatie onder andere gespecialiseerd is in familiebedrijven, ontstond het idee om de BDO Masterclass Next Gen aan studenten aan te bieden.
Machiel Gosschalk, Next Gen leider bij BDO: “25 procent van de familiebedrijven is onvoldoende voorbereid op de opvolging. Daarom startte de IVA Business School in oktober 2024 met het Next Gen programma, waarbij studenten elke maand ervaringen en vragen konden uitwisselen. De masterclass-reeks eindigde met een presentatie voor alle deelnemende studenten en hun families. Dit gaf een heel mooi beeld wat bij enkele ouders echt wat ogen openden”, aldus Gosschalk.
“De masterclass is goed aangeslagen: alle studenten zijn geslaagd en beoordelen de cursus met een 8,6. Door cases, gastcolleges en interactieve sessies kregen zij waardevolle inzichten die direct toepasbaar zijn in hun eigen (familie)bedrijf”, aldus Gosschalk.
Ervaringen studenten
Nico Kwakman, student bij de IVA Business School: “De masterclass over leiderschap vond ik zeer interessant. Voorafgaand maakten we een test om te bepalen wat voor type leider we waren. Vervolgens bespraken we de resultaten met elkaar. Voor mij persoonlijk was de uitkomst geen verrassing.” De begeleiding en deskundigheid van de gastsprekers ervaarde hij positief. Terwijl Kwakman zeker het familiebedrijf wil overnemen, is een andere student terughoudender maar wel vastberaden.
Gosschalk: “Via de masterclass ontdekte een studente niet alleen dat ze het bedrijf wíl overnemen, maar ook dat ze daartoe in staat is. Eerst zagen haar ouders haar nog niet als toekomstige eigenaar omdat ze dachten dat ze te veel tijd en externe begeleiding nodig had. Nu zien zij dit anders en zien ze hun dochter zeker als opvolgster van het familiebedrijf.”
Dynamiek familiebedrijven
Caspar Lecluse van de IVA Business School: “Bij de vier familiebedrijven konden studenten gelijk de dynamiek en sfeer proeven. Dat vind je niet in een klaslokaal. “ Gosschalk vult aan: “Kenmerkend aan het familiebedrijf is de unieke combinatie van het bedrijfsmatige met de familiedynamiek. Het is hun kracht, maar ook soms een uitdaging. Hier konden de studenten zo praktijkgericht kennis mee maken.”