De wederom veranderde bijtellingsregels drukt de ultrazuinige auto uit de markt. Tot deze conclusie komen ANWB en Natuur en Milieu na de samenstelling van de jongste Top 10 Zuinige Auto’s. Een gram meer of minder CO2-uitstoot blijkt voor autofabrikant en consument niet meer zo belangrijk.
De zuinige motoren in speciale schone uitvoeringen – dus met extra lage CO2-uitstoot – zien we langzaam van de markt verdwijnen. Autofabrikanten zien door de veranderende bijtellingsregels kennelijk niet meer de noodzaak echt alles uit de kast te halen (denk aan kleinere, smallere wielen, aangepaste overbrengverhoudingen) om de laatste grammen CO2 aan te pakken. En wellicht kiezen kopers deze visueel wat minder aantrekkelijk modellen niet meer, nu een leuker aangeklede versie toch dezelfde bijtelling heeft. Ook de komst van de strengere Euro VI emissienorm, waarvoor verdere motoraanpassingen nodig zijn, zal hieraan ten grondslag liggen. Hoe het ook zij, auto’s zoals de VW Golf Bluemotion en de Renault Megane diesel zijn uit de lijst verdwenen.
Downsizen
Wat onveranderd blijft, is het zogeheten downsizen van motoren. Driecilinder motoren met maar één liter motorinhoud zien we niet alleen terug in de klasse van de kleine auto’s, maar dringen nu ook door bij de compacte middenklassers. En in de klasse van de grotere middenklassers zijn nu ook motoren beschikbaar met een zeer bescheiden anderhalve liter motorinhoud. In de Top 10 voeren Toyota (benzine) en Citroën (diesel) de lijst aan.