Sinds de rechterlijke uitspraak van vorige week over het stedelijk dieselrijverbod hebben Duitse consumentenclubs en advocatenkantoren tientallen verzoeken van burgers ontvangen om namens hen voertuigfabrikanten aan te klagen.

De automobilisten beklimmen de barricaden, melden Duitse media, omdat ze vinden dat ze moeten bloeden voor de nalatigheid van de industrie. Hun eis: bestaande diesels op kosten van de fabrikant terughalen en alsnog voldoende schoon maken.

Juridische actie

Zo is er de groepering MyRight, oorspronkelijk opgericht na het VW-schandaal (september 2015) rond sjoemelsoftware. Steeds vaker is ze ook in touw voor BMW- en Mercedes-bezitters. In enkele dagen tijd kreeg MyRight afgelopen week achthonderd nieuwe aanmeldingen, tegen zo’n tachtig vóór de uitspraak van de federale administratieve rechtbank in Leipzig. Inmiddels behartigt de organisatie de belangen van circa veertigduizend Duitse auto-eigenaren. Advocatenkantoor Stoll & Sauer ontving tot voor kort dagelijks twintig tot dertig aanvragen voor juridische bijstand, maar zegt sinds midden vorige week op 150 à 200 te zitten.

Forenzen

De angst en woede zijn groot omdat mogelijk ook de Euro-6-diesels geconfronteerd worden met inrijverboden. Deze categorie is weliswaar op papier schoon genoeg, maar de recente schandalen rond manipulatie hebben dat beeld gekanteld. In dat geval zouden ook forenzen en busjes van bijvoorbeeld aannemers en installateurs in de problemen kunnen komen. Automobilistenclub ADAC zegt dat de enige ‘veilige’ dieselcategorie de Euro 6d-modellen zijn. Die kwamen afgelopen najaar pas op de markt, vertegenwoordigen dus slechts een beperkt deel van het actuele Duitse dieselpark.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
Meest bekeken berichten
Recente reacties