Geen fusie met PSA en Opel, maar een toekomst als Chrysler-Dodge-Jeep-Ram Corporation met het hoofdkantoor in de VS. Met dat plan komt Frank B. Rhodes Jr, een nazaat van Chrysler-oprichter Walter P. Chrysler.
De aandeelhouders van FCAU (Fiat Chrysler Automobiles NV) hebben op 24 december een verzoek ontvangen om een alternatief te overwegen voor de fusie met PSA en Opel en zo Stellantis te vormen. Maandag 4 januari stemmen aandeelhouders over de voorgestelde fusie.
Belangrijk, naast de financiële details, zijn voor de mogelijke investeerders de gepresenteerde toekomstvisies op een zelfstandig bestaan van deze Chrysler-Dodge-Jeep-Ram Corporation. Rhodes hoopt dat het bedrijf een ‘leidende rol’ zal gaan vervullen op het vlak van alternatieve aandrijflijnen. Hij noemt CNG maar ook elektrische aandrijving. Ook het efficiënter en schoner maken van brandstofmotoren behoort tot de plannen. Behalve wereldwijd eigen onderzoek en ontwikkeling op dit vlak te plegen zullen ook joint-ventures met andere fabrikanten hier een rol in spelen.
Terug naar VS
Rhodes benadrukt het belang dat hij hecht aan terugkeer naar de VS van de aan zijn familiehistorie gekoppelde merken. Opvallend: over het lot van Fiat en Alfa (laat staan Lancia?) wordt niet gerept. Het hoofdkantoor moet in ieder geval terug naar de VS. Het huidige Londense zou wel worden gehandhaafd maar dan als Europees hoofdkwartier. Toekomstige winsten en technologierechten zouden uit Amerika verdwijnen door het vormen van Stellantis. Ook het Chinese belang in Stellantis wordt expliciet als achterliggende reden genoemd (middels 12 procent Peugeot-belang in handen van DongFeng).
Retentiebonus
Het voorstel gaat uit van een te onderhandelen prijs in contanten en het aflossen van alle schulden. Daarnaast zouden zittende aandeelhouders de rechten krijgen om aandelen in de nieuwe onderneming te verkrijgen, mocht deze een publieke notering krijgen. Voor bestaand personeel, management incluis, moet een retentiebonus ze motiveren om te blijven.
Er zitten nogal wat open eindes aan het verhaal, zoals dat nu bekend is. De definitieve overeenkomst moet worden goedgekeurd door de raad van bestuur. Verder moet de huidige fusieovereenkomst worden opengebroken, de nodige goedkeuringen worden verkregen net als de benodigde financiering uiteraard. Dat er voor het openbreken van de fusie een vergoeding zal moeten worden afgetikt spreekt voor zich.
Op de foto nog tevreden gezichten bij de hoofdrolspelers in het Stellantis-project: Carlos Tavares (PSA-topman, links) en Mike Manley, de voorman bij FCA.
0 reacties
Tavares lijkt opgewassen te zijn tegen Rhodes. De sentimenten zijn begrijpelijk. Komt toch over als een uitverkoop van de Europese automobielindustrie. Onder druk van milieueisen en gestegen schuldenlast door gedwongen investeringen in technieken waar automobilisten onvoldoende bereid zijn om daar voor te betalen, is de veel mindere verkoop van nieuwe auto’s niet in staat om zwarte cijfers te schrijven.