De Europese automotive toeleveringsindustrie dreigt ten onder te gaan, waarschuwt koepelorganisatie Clepa, als beleidsmakers de groene transitie niet grondig herzien.
Clepa wijst erop dat in 2024 al bijna 55.000 banen verloren zijn gegaan in de toeleveringsindustrie als gevolg van kostendruk, terwijl de vraag onder het niveau blijft dat nodig is om nieuwe technologieën op grote schaal concurrerend te kunnen produceren. In de eerste drie maanden van 2025 zijn er ook alweer 10.000 banen geschrapt. Daar stonden slechts 500 nieuwe banen tegenover.
Ambities
Secretaris-generaal Benjamin Krieger van Clepa: “Een bedreigde industrie kan de Europese ambities niet waarmaken. De verwachtingen die aan toeleveranciers in de automobielindustrie worden gesteld, zijn onhoudbaar zonder een realistisch en technologie-open kader dat innovatie, vraag en banen ondersteunt. Een kritische discussie over de haalbaarheid van de huidige CO₂-regelgeving is nodig, afgestemd op de praktijk.”
Dood
De noodkreet van Clepa echoot de alarmerende woorden die Matteo Salvini op de openingsdag van Automotive Dealer Day in Verona afgelopen dinsdag uitsprak: “Het volharden in een toekomstig volledig elektrisch wagenpark en het richting 2035 uitfaseren van personen- en bestelauto’s met een verbrandingsmotor ten aanzien van de nieuwverkoop betekent voor de Europese auto-industrie de economische en commerciële dood.”