De onzekerheid over de precieze gevolgen van de Covid-19-crisis voor de auto-industrie zal nog wel enige tijd blijven. Dat die gevolgen groot zijn, is inmiddels meer dan duidelijk. Ondertussen groeit het vertrouwen onder consumenten nauwelijks.

Die conclusie trekt de Europese koepelorganisatie van automotive toeleveranciers Clepa uit de online algemene ledenvergadering van vorige week. Het afstappen van fossiele brandstoffen en digitalisering blijven de overkoepelende thema’s voor de komende tijd, maar de meeste automotive ondernemers zijn op dit moment voornamelijk aan het overleven.

Hand op de knip

Met name in Frankrijk en Duitsland constateert Clepa dat de overheidsmaatregelen om ondernemingen te ondersteunen tekortschieten om de consument weer tot bestedingen aan te zetten. Een verhoogde productie van elektrische voertuigen zit er al helemaal niet in, omdat de consument domweg de hand op de knip houdt.

Uit een onderzoek door Deloitte blijkt dat het vertrouwen onder Europese consumenten in twee weken tijd maar licht is verbeterd, als het al is verbeterd. Daartoe werd de situatie op 16 mei vergeleken met die op 30 mei (zie tabel).

Zorgen over het behoud van werkgelegenheid worden nauwelijks minder, nog steeds stellen veel consumenten (tot meer dan de helft in Spanje) de aanschaf van een nieuwe auto uit, en ook onderhoud wordt door veel mensen uitgesteld, in Italië en Spanje vaker dan in Nederland en Duitsland.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
23 mei 2025
Tom Pijnenburg wint Geerlig Riemerprijs 2025
23 mei 2025
Rematec 2025; duurzaam als leitmotiv
23 mei 2025
Alzura breidt uit met 100 procent leveringsplicht
22 mei 2025
Autoverzekering Suzuki-dealers voor 12 jaar garantie
22 mei 2025
Wico Autolakken heet voortaan Prepaire
22 mei 2025
Eurami wordt Bosch First Supplier Premium
Meest bekeken berichten
Recente reacties