Met enige regelmaat zie ik auto’s langskomen met serieus te weinig druk in één van de banden. Maar zo bont als ik het eerder deze maand meemaakte…
We hadden het – overigens zeer geslaagde en drukbezochte – Schadecongres van Automotive Insiders achter de rug. Op de terugweg gingen de gedachten nog even terug naar de discussie ter plaatse. Mijn snelheid lag beduidend hoger dan die van de wettelijk tot negentig kilometer per uur beperkte paardentrailer op de rechterrijbaan. Ik moest op de rem om naast de bestuurder te kunnen komen en daar te blijven. De beste man zal relaxt achterover geleund zijn kilometers te vreten. Alles ging immers goed en wie weet hoe lang de tocht al duurde.
Brokken
Hij was zó relaxt dat in ieder geval geen van de signalen doorkwamen die aangaven dat het rijgedrag van de combinatie luxewagen-paardentrailer verminderd was. Ik echter had dat allemaal live mogen aanschouwen… Toen ik erachter reed, viel me het hoofd op van het vervoerde paard links in de trailer. De rechterplaats was leeg, misschien leunde de trailer daarom wat? Al gauw zag ik het echte probleem. De dubbelasser had twee ronduit platte banden aan de kant van het paard, de andere kant deugde wel. Op dat moment reed ik tientallen meters achter het span en begonnen brokken van de band te komen, die ik voor mijn auto kreeg.
In de wetenschap dat een paard ongeveer net zo veel weegt als een beetje caravan, en dat de bulk van het gewicht hoog zit, was snelle actie vereist. Een kantelende trailer, komende vanaf de rechterbaan op een driebaansweg; geen aantrekkelijk scenario. Ook al omdat de vervoerde last een levend wezen was.
Eenmaal ernaast gereden toeterde ik en kwam de bestuurder omhoog. Door mijn gebaren keek hij in zijn spiegel en volgde de enige juiste actie: naar de vluchtstrook. Mijn doel was bereikt, het span stond schadevrij stil.
TPMS
We hebben gelukkig TMPS op personenwagens, al is met een gemiddelde leeftijd van elf jaar nog niet het volledig wagenpark voorzien. Ook met zo’n sensor zijn er geen garanties. Nu zijn paardentrailers berucht om achterstallig onderhoud en rotte vloeren. Maar de banden, daar hoor je niemand over.
Het gaat altijd over caravanbanden, die vanwege de weinige kilometers overlijden aan ouderdom en ineens de geest geven. Wanneer komt de verplichte TPMS voor nieuwe en bestaande trailers?
Deze column is ook te lezen in nummer 9 van Aftersales Magazine, dat vrijdag 27 september is verschenen.