Kleiner, lichter, minder brandstofverbruik en betere prestaties. Het leek een moeilijke opdracht, maar het is Continental gelukt om een nieuw type turbo te maken met een aluminium turbinehuis.
“Aluminium in een turbo voor auto’s is echt een mijlpaal, want met dit materiaal besparen we bijna dertig procent in gewicht in vergelijking met een conventionele turbo. Daarbij brengen we de productiekosten terug en zijn er nog veel meer voordelen”, aldus Wolfgang Breuer, manager bij de divisie voor aandrijflijnen van Continental.
Volgens Udo Schwerde, hoofd van de turbo productielijn, maakt niet alleen het aluminium de turbo speciaal, maar is het tegenwoordig ook een integraal geheel van de motor. “De dubbellaags aluminium behuizing omringt het heetste gedeelte en wordt gekoeld met water dat er tussendoor loopt. De externe behuizing wordt niet warmer dan 120 graden en de interne temperatuur overstijgt de 350 graden niet. Het voordeel hiervan is dat componenten in de omgeving van de turbo er weinig last van hebben en dat de uitlaatgasstroom verminderd. Hier slijt de katalysator nauwelijks.”
Continental integreert de turbo sinds het voorjaar in de drie-cilinder benzinemotor van 1.5 liter en 100 kilowatt voor de Mini Hatchback.
[responsive-video identifier=”IwO78w8CoPc”]