Fabriekssluitingen als gevolg van het coronavirus hebben inmiddels geresulteerd in een productieverlies van bijna anderhalf miljoen voertuigen. Dat meldt fabrikantenkoepel Acea.

Het gaat op de kop af om 1.465.415 personenwagens, trucks, bedrijfswagens, bussen en touringcars. Een week geleden stond de teller ‘pas’ op 1,2 miljoen stuks.

De gemiste aantallen kunnen volgens de Automobile Manufacturers’ Association verder oplopen, wanneer fabrieken langer gesloten blijven en/of er sluitingen bijkomen. Gemiddeld staan de lopende banden in gesloten voertuigfabrieken nu achttien werkdagen stil. De radicale maatregel raakt de banen van minstens 1.138.536 werknemers. (1.110.107 vorige week). Acea tekent daarbij aan dat de cijfers uitsluitend betrekking hebben op personeel dat in dienst is bij de voertuigproducenten. De invloed van de stilstand voor de supplychain is nog groter. De wekelijkse productiegegevens van Acea hebben betrekking op de 27 EU-lidstaten en het Verenigd Koninkrijk.

Wachttijden

RAI Vereniging-voorzitter Steven van Eijck waarschuwt in het FD dat de wachttijden voor nieuwe auto’s stevig gaan oplopen, als gevolg van de massale sluitingen. Wie de komende maanden een nieuwe auto bestelt, loopt de kans tot begin 2021 te moeten wachten om de sleutels in ontvangst te nemen. Daardoor neemt ook het tempo af waarmee het Nederlandse wagenpark vergroent.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
28 mei 2025
Volvo Buitenweg wordt toch Henk Scholten
28 mei 2025
Innovam en Altac sluiten samenwerking
28 mei 2025
Meeste stekkerauto’s in particulier bezit
28 mei 2025
Antonio Filosa opvolger van Carlos Tavares
28 mei 2025
Gerard Vos naar De Klok Banden
28 mei 2025
Servet noch tafellaken
Meest bekeken berichten
Recente reacties