Auto- en schadeherstelbedrijven die Defensie als klant hebben kunnen toch rekenen op het verzoek om een duurzaamheidsrapportage. Formeel is de overheid vooralsnog vrijgesteld binnen de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) die grotere ondernemingen verplicht om in hun financiële jaarverslag te rapporteren over hun duurzaamheidsprestaties.

Wat de CSRD verder compliceert is dat niet alleen de eigen prestaties eronder vallen, maar ook de prestaties in de waardeketen. Dit betekent onder andere dat banken, verzekeraars en leasemaatschappijen de duurzaamheidsprestaties gerapporteerd willen hebben van de  bedrijven waarmee men samenwerkt. Dus ook van auto-, banden of schadeherstelbedrijven.

Categorie Management van het Ministerie van Defensie, verantwoordelijk voor de aankoop van civiele dienstauto’s en extern wagenparkbeheer, kiest er nu voor om ondanks de genoemde vrijstelling toch om de rapportage te gaan vragen.

Arjen Scherpenzeel, van het Ministerie: ”Wij willen hierbij het voortouw nemen of misschien beter gezegd, het goede voorbeeld geven. Ook wij zullen van de bedrijven waarmee wij zaken doen vragen dat men een gevalideerde rapportage aanlevert over de prestaties op gebied van Environment, Social & Governance (ESG), conform de EU Sustainability Reporting Standard (ESRS). Op deze manier kunnen we de bedrijven niet alleen beoordelen op hun financiële aanbod, maar ook op gebied van duurzaamheid.” 

Administratieve verzwaring?

Het lijkt erop dat dit weer een administratieve verzwaring is voor de automotive bedrijven. Maar volgens Harry Filon van de stichting Duurzaam is dit niet het geval: ”Automotive bedrijven die zijn aangesloten op het programma GroenGedaan! worden onafhankelijk geauditeerd op hun ESG-prestaties. Dit zijn er inmiddels meer dan 4500 in Nederland, België, Luxemburg en dit jaar wordt een start gemaakt in Frankrijk. Vanaf 2023 zijn de toetsingscriteria in lijn gebracht met de ESRS.

“De CSRD wordt vaak afgeschilderd als een mastodont, de boze wolf. Maar de CSRD maakt het voor het eerst mogelijk om bedrijven met elkaar te vergelijken op gebied van duurzaamheid. Alle bedrijven moeten op dezelfde manier en over dezelfde criteria rapporteren over de eigen ESG-prestaties en die in de waardeketen. Het is wel een kwestie van efficiënt inrichten”, zegt Filon.

Scherpenzeel voegt daaraantoe: ”Duurzaamheid is voor inkopers binnen de overheid altijd al belangrijk geweest, maar het was meteen ook een lastig onderwerp. Welke eisen moet je stellen, kan je terugvallen op één of meerdere duurzaamheidscertificaten? Beperk je daarmee de inkoopcapaciteit niet te veel? Vanaf 2025 moeten de bedrijven hun duurzaamheidsprestaties toch al rapporteren aan de banken, de verzekeraars en de leasemaatschappijen waarmee men samenwerkt. Deze partijen zijn immers CSRD-plichtig. Een unieke kans voor ons om deze rapportages ook op te vragen. Zo kunnen wij aanbieders beoordelen op de economische- én de maatschappelijke toegevoegde waarde.”

De CSRD rapportageverplichting gaat in 2025 (boekjaar 2024) in voor banken, verzekeraars en leasemaatschappijen. In de volgende jaren zal de rapportageplicht ook gaan gelden voor andere bedrijfssoorten. Bedrijven die samenwerken met of werken voor een CSRD-plichtige partij, zullen een gevalideerde ESG-rapportage moeten aanleveren, ook al zijn ze zelf (nog) niet CSRD-plichtig. Hetzelfde zal dus ook gaan gelden voor bedrijven die aan het Ministerie van Defensie leveren of hiermee samenwerken.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
8 april 2025
Bosch ESItronic integreert SOVD-norm Tesla
8 april 2025
JATO: Big Three kwetsbaarder dan Duitsers of Japanners
8 april 2025
Valeo lanceert gereviseerde led-koplamp met Stellantis
7 april 2025
R5 tot EV van het jaar 2025 verkozen
7 april 2025
8,5% meer loon medewerkers tankstations en wasbedrijven
7 april 2025
Petronas Syntium levert smeermiddelen Autohero-centra
Meest bekeken berichten
Recente reacties