Bij toeleverancier Bosch staan duizenden banen op de tocht, nu de vraag naar diesel als brandstof met flinke stappen achteruit gaat. Om hoeveel te schrappen werkplekken het gaat, staat nog niet vast.
Bosch-topman Denner brengt het slechte nieuws in een interview met de Süddeutsche Zeitung. “De automarkt ontwikkelt zich duidelijk slechter dan we met z’n allen een jaar geleden dachten.” Het gaat volgens hem niet om een dip voor de korte termijn die snel weer gecompenseerd kan worden.
Structureel
Met name de achteruitgang bij de vraag naar dieselmotoren tikt hard door en lijkt structureel van aard. Het is voor Bosch een arbeidsintensieve tak, licht Denner toe. “Als een dieselinspuitsysteem werk biedt voor tien man, zijn er dat bij een benzinesysteem drie en bij een elektrische auto is het er nog maar eentje.” Vorig jaar zette het concern al een streep door zeshonderd banen in zijn dieseltak. Toen werden tijdelijke arbeidsplaatsen niet verlengd en vaste medewerkers met pensioen gestuurd. Verdere ontwikkelingen op het personele vlak liet Denner destijds naar eigen zeggen afhangen van het marktverloop. Het klimaat is in de tussentijd echter verder verslechterd.
Vrijwillig vertrek
De grootste ontwikkelaar en producent van onderdelen voor autofabrikanten heeft wereldwijd zo’n 410.000 mensen op de loonlijst staan. Van hen is grofweg een achtste te linken aan dieselmotoren. Bij de nu afgekondigde reorganisatie zal het familiebedrijf zo veel mogelijk proberen om gedwongen ontslag te voorkomen. De trefwoorden in dit verband: vrijwillig vertrek, vervroegd met pensioen, minder tijdelijk werk.