De Europese Commissie heeft toegegeven aan de druk van autofabrikanten door hen drie jaar extra de tijd te geven te voldoen aan de CO2-emissiedoelstellingen die eigenlijk voor 2025 waren gesteld.
Dat meldt persbureau Reuters. Autofabrikanten ontlopen nu boetes wanneer ten minste een vijfde van alle verkopen elektrisch zijn. Het uiteindelijke doel is zero emissie in 2035. “De doelstellingen blijven hetzelfde. Ze moeten de doelstellingen halen, maar het betekent meer ademruimte voor de industrie”, citeert Reuters Commissievoorzitter Ursula von der Leyen op een persconferentie. Zij voegde eraan toe dat het voorstel nog steeds goedkeuring van EU-regeringen en het Europees Parlement nodig heeft.
Tranformatie
In een reactie zegt koepelorganisatie van autofabrikanten Acea dat het uitstel een eerste stap in de goede richting is. Voorzitter Ola Källenius: “Deze strategische dialoog komt precies op het juiste moment. De transformatie van onze auto-industrie is in volle gang en nu moeten we een kader definiëren dat het concurrentievermogen van de EU in deze cruciale sector waarborgt. De overgang naar emissievrije mobiliteit en een bloeiende EU-auto-industrie moeten samengaan – dit is niet onderhandelbaar. We waarderen de focus op het versnellen van de implementatie van autonoom rijden en de voorgestelde CO2-verlichtingsmaatregelen voor 2025 voor personenauto’s en bestelwagens. Maar laat me duidelijk zijn over onze primaire zorg: hoe zetten we de koers uit naar 2035 met de nodige flexibiliteit en pragmatisme om deze overgang te laten slagen? Dit is de fundamentele vraag die we tijdens de volgende vergadering van de strategische dialoog met de voorzitter van de Commissie willen bespreken.”
Later deze maand komt de Europese Commissie met een actieplan voor de auto-industrie.