Bridgestone gaat de deelnemende teams in de Bridgestone World Solar Challenge voorzien van banden die gemaakt zijn van 63 procent gerecycleerde en hernieuwbare materialen. Bij de World Solar Challenge in 2019 was dit nog slechts 30 procent.

Voor de nieuwe banden voor de World Solar Challenge, die op zondag 22 oktober van start gaat in Australië, gebruikt Bridgestone de Enliten-technologie om banden te kunnen produceren voor de extreme omstandigheden tijdens de 3000 kilometer lange race, met onder meer een lage rolweerstand, slijtvastheid en gewicht.

De gerecycleerde en hernieuwbare materialen die ingezet worden voor deze banden zijn onder andere gerecycleerde organische vezels, teruggewonnen carbon black, gerecycleerde rubberchemicaliën, gerecycleerde olie en verstevigingsmateriaal met gerecycleerd staal erin verwerkt. Daarnaast kregen de banden voor de cruiser-categorie bijkomend nog rijstvliessilica en door pyrolyse van afgedankte banden teruggewonnen carbon black.

Nieuwe technologieën

“We zullen de kracht van onze nieuwe technologie aantonen in de extreme omstandigheden van de World Solar Challenge”, aldus Naotaka Horio, directeur van Bridgestone Motorsports. “Daarnaast willen we als titelsponsor ook jonge en diverse ingenieurs van overal ter wereld ondersteunen bij het bedenken van revolutionaire nieuwe technologieën in de World Solar Challenge, die ook een rol van betekenis zouden kunnen spelen in een duurzamere mobiliteit voor de toekomst.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
18 augustus 2025
Mijlpaal: 10 miljoen auto’s in Nederlands wagenpark
18 augustus 2025
VZR hekelt bijtellingsplan voor werkgevers
15 augustus 2025
Conti’s voor zelfrijdende voertuigen
15 augustus 2025
Hogere omzet, lagere winst Hankook
15 augustus 2025
‘Vol gas tegen de muur’
14 augustus 2025
‘Geen richting aangeven grootste ergernis’
Meest bekeken berichten
Recente reacties