De import van occasions in ons land blijft stijgen. Afgelopen mei werden er voor het eerst meer dan 9.000 gebruikte personenauto’s naar ons land gehaald. Over de eerste vijf maanden van het jaar zijn er al 25 procent meer occasions geïmporteerd dan in dezelfde periode in 2013.

Het importeren van occasions uit het buitenland is sinds begin 2013 sterk in opmars. Nadat de import in 2013 al met ruim 25 procent was gegroeid, zet de sterke groei zich dit jaar verder voort. In de eerste vijf maanden van 2014 zijn er 42.096 occasions geïmporteerd. Dat zijn 8.442 auto’s meer dan in dezelfde periode van 2013, een groei van 25,1 procent. In de maand mei bereikte het aantal importen het recordaantal van 9.116 auto’s. Daarmee kwam import voor zover bekend voor het eerst boven de 9.000 personenauto’s in één maand uit.

Import gebruikte personenauto’s

  2014 2013 Groeiprecentage
Mei 9.116 7.469 22,1
Jan. t/m mei 42.096 33.654 25,1

Bron: VWE Trendweb

Grotere voorraden

De importen stegen vorig jaar met name doordat er in ons eigen land relatief weinig occasions beschikbaar waren. Dit gold vooral sterk voor de bij de Nederlandse consument veel gevraagde kleine auto’s, die zuinig zijn en vaak wegenbelastingvrij waren.

Sinds begin dit jaar worden de voorraden occasions bij autobedrijven echter weer groter. In mei stonden er 6,5 procent meer auto’s in de totale bedrijfsvoorraden dan in mei 2013. “Dit kan betekenen dat de behoefte aan extra auto’s vanuit het buitenland de komende tijd af gaat nemen”, aldus VWE.

Kleine auto populair

De occasions die geïmporteerd worden zijn steeds vaker kleine auto’s. Terwijl in 2010 het D-segment nog het grootste aandeel had in import, zijn dat nu de kleine auto’s uit het B-segment. Deze nemen dit jaar 21,5 procent van alle importen voor rekening. De grote middenklassers uit het D-segment maken in 2014 nog slechts 8,5 procent van de importen uit.

Het meest geïmporteerde model in 2014 is de Volkswagen Golf, gevolgd door een reeks kleine auto’s. Het aantal import-Polo’s groeide behoorlijk, maar toch minder sterk dan de Golf, waardoor deze twee Volkswagens van positie wisselden. De import van de Opel Corsa steeg met maar liefst 87 procent, waarmee ook dit model in de Top 3 komt.

Top 10 modellen occasionimport

  Merk Model 2014 jan-mei 2013 jan-mei Groei 2014
01 Volkswagen Golf  1.702 1.078 57,9
02 Volkswagen Polo  1.659 1.146 44,8
03 Opel Corsa  1.350 722 87,0
04 Toyota Aygo  906 951 -4,7
05 Citroën C1  718 643 11,7
06 Toyota Yaris  628 531 18,3
07 Peugeot 107  616 639 -3,6
08 Mercedes-Benz A-klasse  568 361 57,3
09 Fiat 500  546 536 1,9
10 BMW 3-serie touring  538 382 40,8

Bron: VWE Trendweb

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
16 april 2025
Garagenetwerken AllParts groeien door
16 april 2025
Hiltermann optimaliseert met Vinacles voorraadfinanciering
16 april 2025
Alliance vergroot grip op aftermarket EV’s
16 april 2025
Nieuwe CEO LKQ Benelux-France bekend
16 april 2025
RODI 2024: zorgen over toekomstige winstgevendheid
15 april 2025
BOVAG doet formeel bod voor nieuwe cao MvT
Meest bekeken berichten
Recente reacties