De autobranche is uiteraard niet immuun voor de coronacrisis. Toch is de branche minder beschadigd dan vele andere en de kans op een snel herstel is zeker aanwezig. Dan moet er wel initiatief getoond worden, is ook de mening van Eric Berkhof, ceo van de Van Mossel Automotive Groep uit Waalwijk.

Natuurlijk, de nieuwverkoop van personenauto’s en zelfs die van occasions kreeg flinke klappen. Enerzijds investeerden consumenten en fleetowners even niet, anderzijds waren er door fabriekssluitingen onvoldoende of zelfs helemaal geen auto’s beschikbaar. Autofabrieken zijn inmiddels weer opgestart, maar zullen tijd nodig hebben voordat ze weer op volle kracht draaien.

Registraties

Gelukkig komen er langzaamaan weer meer auto’s richting de showrooms. In april en mei waren de registratiecijfers van nieuwe personenauto’s bloedrood gekleurd. In april was dat ook het geval ten aanzien van occasions, maar daar was in mei al een voorzichtig herstel zichtbaar. Eric Berkhof: “Die registratiecijfers geven geen goed beeld hoe de markt er nu echt voor staat. Er worden wel auto’s verkocht, maar die kunnen nog niet geleverd worden. Daarnaast is het van belang dat je vanuit je eigen kracht initiatief toont. Blijf in contact met de klant. Voor ons geldt dat de eerste twee weken van de coronacrisis lastig waren. We draaiden toen 75 procent. Na de derde coronaweek ging het snel richting 92 procent en na crisisweek zeven zaten we weer op, zelfs over de 100 procent. Natuurlijk is het een uitdaging om wat je verkoopt ook te kunnen leveren, maar momenteel bouwen we een enorme reserve op, die in de maanden juli, augustus en september een extra plus in de leveringen te zien geven. Daarmee kunnen we onze begroting op koers houden.”

Leasecontract

De al eerder door de overheid aangekondigde aankoopsubsidies op nieuwe en gebruikte elektrische auto’s moeten enerzijds de EV-transitie op gang houden en anderzijds de verkopen in algemene zin stimuleren. De zakelijke markt zal hierin het voortouw nemen. Berkhof: “Ook ten aanzien van onze leaseactiviteiten zien we gelukkig prima ontwikkelingen. Sommige klanten willen een verlenging van het contract, maar dat stimuleren we niet echt. Uiteindelijk leidt dat voor de klant, onder andere door extra aftersales, tot hogere kosten, terwijl hij juist wilde verlengen om goedkoper te kunnen rijden.”

Schadeherstel

De schadesector is de sector die als eerste de gevolgen van de coronacrisis merkte en ook het langst zal blijven merken. Minder auto’s op de weg betekent minder schades, maar ook hier ziet Berkhof licht in de duisternis.

“Op dit vlak zijn we anders georganiseerd dan veel dealers. Wij hebben een goede sturing via onze eigen leasemaatschappij. Wel hebben we door een lager schadeaanbod de eerste weken een min van ruim boven de 10 procent moeten accepteren, maar we zien het schadeaanbod de laatste weken al flink aantrekken.”

We Support Workshops

Het nemen van initiatieven om de business te stimuleren, zoals Berkhof stelt, is een cruciale factor. Als je op je handen blijft zitten, gebeurt er niks en ga je meehuilen met de wolven in het bos. In het universele kanaal werd op initiatief van WESP juist snel geschakeld. Onderdelendistributeurs, -fabrikanten, grossiers en andere branchepartijen bundelden hun krachten in We Support Workshops om universele autobedrijven te ondersteunen bij het binnenhalen van omzet. Mede dankzij die aanpak is de aftermarket voor het universele autobedrijf aardig overeind gebleven. Uit de WESP-analyses, als onderdeel van We Support Workshops, bleek dat zowel in april als in mei, wat economisch gezien de twee zwaarste coronamaanden waren, de aftersalesactiviteiten redelijk op peil bleven. Wel was er een groot verschil tussen de universele werkplaatsen en die van de merkdealers. Dealers leverden duidelijk aftersalesomzet in, mede als gevolg van minder afleveringen van nieuwe en gebruikte auto’s.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties