Sinds Autotechniek Nuis naast de taxi’s van Taxi Nuis ook auto’s met gele kentekenplaten onderhoudt en repareert, weten steeds meer particulieren de weg naar het autobedrijf in het Groningse Nuis te vinden.
Met ruim honderd voertuigen is Taxi Nuis de grootste klant van Autotechniek Nuis. Dat zijn voornamelijk auto’s uit de VAG-groep, met name Volkswagens en Skoda’s, de nodige Mercedes-Benz-busjes voor het personenvervoer “en de auto’s waar particulieren mee komen. Dat is een bonte verzameling. We onderhouden ook bedrijfswagens en vanmorgen hebben we nog een camper apk-gekeurd. Echt van alles wat.”
Aan het woord is werkplaatsverantwoordelijke Arnold Duisterwinkel, tevens wagenparkbeheerder van Taxi Nuis. Het idee van een eigen autobedrijf, naast het onderhouden van de eigen taxi’s, komt eigenlijk bij hem vandaan. “In het begin had het taxibedrijf een kleiner wagenpark. Toen wij opnieuw de aanbesteding voor wmo en leerlingenvervoer gegund kregen, heeft het taxibedrijf het wagenpark fors verjongd en kwamen er veel nieuwe auto’s bij, want je moet voldoen aan een bepaalde Euro-klasse en ook mag zo’n taxi niet te oud zijn. Die nieuwe auto’s hebben niet direct veel onderhoud nodig, dus toen hebben we bedacht dat we er ook gele kentekens bij konden gaan doen. Daarna is ook het werk aan de taxi’s weer gegroeid en moest er weer een monteur bij komen. Zo zijn we steeds verder gegroeid, tot de vijf monteurs die we nu hebben. Nadat we in 2022 het pand van het voormalige schadeherstelbedrijf hadden aangekocht, hebben we op twee plekken ook het dak verhoogd, zodat we daar ook op een fatsoenlijke manier onder kunnen staan, tevens handig voor de wagens voor het rolstoelvervoer, die ook wat hoger zijn. De twee schaarhefbruggen uit het schadeherstelbedrijf hebben we laten zitten, zodat we nu acht bruggen hebben voor vijf monteurs. Dat is best riant. Kun je nog eens een auto laten staan waarvoor de onderdelen niet meteen beschikbaar zijn.”
Techniek
Taxi Nuis rijdt met eigen auto’s en daar zitten de nieuwste modellen bij, sommige zijn zelfs elektrisch. Daarvoor moet het kennisniveau van de monteurs wel op peil zijn. “Met name de verlichting, maar ook rijhulpsystemen vragen wel wat van de monteur. Ook het inleren van nieuwe onderdelen is wel eens lastig. We hebben twee diagnosetesters, die elkaar mooi aanvullen: Foxwell en Autocom, waar al heel veel van Volkswagen in zit. En als we er zelf niet uitkomen, kunnen we diagnose op afstand laten verzorgen door Odiso. Wat we voorheen door de dealer lieten doen, kunnen zij op afstand doen. Dat scheelt een hoop heen en weer rijden. Vorige week hadden we nog een Toyota Proace met een kapotte AdBlue-pomp. Die moest vervangen en opnieuw ingeleerd worden. Dan hoeven wij niet uit te vogelen hoe dat moet, of een afspraak te maken met de dealer; dat kan Odiso voor je doen, terwijl die auto gewoon hier in de garage staat. Daarmee beperken we ook de stilstand van de taxi’s, want hoe eerder die weer kunnen rijden, des te beter.”
Onderdelen
Voor het onderhoud van de taxi’s gebruikt Autotechniek Nuis voornamelijk onderdelen van Bosch. “De monteurs vinden dat het fijnst werken, vanwege de pasvorm onder andere. Het is ook gewoon goed spul.”
Originele VAG-onderdelen worden via de Onderdelenlijn rechtstreeks bij Pon besteld, de universele onderdelen worden geleverd door Rijpma in Roden, die vier keer per dag levert. Daarnaast monteert Autotechniek Nuis geregeld gebruikte onderdelen. Arnold Duisterwinkel: “Het is een economische manier om het leven van een taxi te verlengen. We doen alleen zaken met nette demontagebedrijven, met een goed gedocumenteerde voorraad onderdelen, waarin we op kenteken kunnen zoeken, zodat we zeker weten dat we het juiste gebruikte onderdeel bestellen. We hebben nu een personenbus op de brug staan met een motor die na 700.000 kilometer toch wat olie begon te lekken. Daar zetten we een ruilmotor in en dan kan hij nog wel een of twee jaar mee. Ook omdat er voor het rolstoelvervoer nu nog geen elektrisch alternatief is met voldoende actieradius, maar over een paar jaar misschien wel.”
Vloeistoffen
Wat vloeistoffen betreft is Eurol voorkeursleverancier. Autotechniek Nuis is daarvoor ook officieel Eurol Service Point, en niet alleen vanwege de vloeistoffen. Arnold Duisterwinkel: “Het is eigenlijk gekomen door Rijpma, die ons ook de smeermiddelen levert. Zij hebben Eurol in het assortiment en dat bevalt gewoon goed. Toen we naar dit pand verhuisden, wilden we ook meteen een bepaalde uitstraling en toen heeft Rijpma accountmanager Nick Teunissen van Eurol langs gestuurd.
Autotechniek Nuis is erkend leerbedrijf en heeft twee monteurs die ooit als BBL’er in het bedrijf zijn begonnen.
Naast de merchandise bieden ze via de olieformule Eurol Service Point bovendien producttrainingen, marketingondersteuning en ook de online olieadviseur is heel handig. De meeste VAG-modellen kunnen we servicen met de Fluence DXS 5W30-olie. Die levert Eurol in bulk. Van andere oliën die we minder vaak nodig hebben, gebruiken we kleinere verpakkingen, soms zelfs per auto, van 5 liter.”
Personeel
Het monteursteam van Autotechniek Nuis is een mooie mix van jong en oud: een BBL’er, twee wat jongere monteurs en twee wat oudere. De beide jongere monteurs zijn overigens ook ooit als BBL’er in het bedrijf begonnen. Arnold Duisterwinkel: “De een heeft altijd hier gewerkt, de ander heeft eerst bij een ander autobedrijf gewerkt, maar is weer hier teruggekomen. Toch een teken dat het ze hier goed bevallen is. Onze oudste monteur is 56 jaar. Hij heeft lang bij een Volkswagen- en Audi-dealer gewerkt. Toen wij hier naast het taxibedrijf met een autobedrijf startten, is hij bij ons komen werken. Hij woont hier immers vijfhonderd meter vandaan.”
“Voor het moment kunnen we het werk goed aan, maar wat de toekomst brengt? Ruimte hebben we genoeg, dus we kunnen hier nog wel wat uitbreiden. De klanten die wij bedienen, zie ik nog niet zo gauw elektrisch gaan rijden, dus die zullen de komende jaren nog wel hier blijven komen met een verbrandingsmotor. En een elektrische auto behoeft ook onderhoud, al is het minder.”
Autotechniek Nuis
Het autobedrijf Autotechniek Nuis, gelegen in het Groningse Nuis, is net als het taxibedrijf Taxi Nuis eigendom van Johannes van der Mei, die het taxibedrijf overigens runt samen met zijn broer Age en zijn zus Jakoba. Zij vormen de derde generatie in het familiebedrijf, dat in de jaren zeventig van de vorige eeuw is opgericht. Op hetzelfde adres is sinds 1997 ook Autotechniek Nuis gevestigd.
In 2022 werd het naastgelegen pand van een voormalig schadeherstelbedrijf aangekocht, waarmee er ruimte komt om door te groeien. Arnold Duisterwinkel is naast werkplaatsverantwoordelijke van Autotechniek Nuis ook verantwoordelijk voor het wagenparkbeheer van Taxi Nuis. Naast Duisterwinkel werken er bij Autotechniek Nuis vijf monteurs, waarvan één in opleiding (BBL).
Foto boven: De strakke, ruime en led-verlichte werkplaats van Autotechniek Nuis.