Volgens het Finse advocatenkantoor Turre Legal komt iedereen die de afgelopen tien jaar banden heeft gekocht van Nokian in aanmerking voor financiële compensatie. Het bedrag zou kunnen oplopen tot dertig procent van de oorspronkelijke aanschafwaarde.
Eind vorige maand erkende de Finse bandenfabrikant in de voorbije tien jaar systematisch tests te hebben gemanipuleerd. Exemplaren die het concern ter beschikking stelde aan magazines waren een kwalitatieve ‘upgrade’ van hetgeen regulier in de handel verkrijgbaar was. Op die manier kregen de Nokian-producten extra positieve reviews.
De financiële genoegdoening zal waarschijnlijk via de rechter tot stand moeten komen. Een publieke oproep van de Finse consumentenbond om klanten vrijwillig te compenseren is namelijk door de fabrikant afgewezen. Turre Legal gaat geen collectieve zaak tegen de onderneming beginnen maar opereert op individuele basis, volgens het principe no cure no pay. Ook bedrijven die zich gedupeerd voelen kunnen meedoen.
Het advocatenkantoor hoopt een dermate groot aantal klanten om zich heen te verzamelen, dat Nokian bereid is buiten de rechtszaal tot een schikking te komen. In dat geval zou een derde van de eventueel uitgekeerde bedragen voor Turre Legal zijn. Het is nog niet bekend of het plan navolging krijgt van andere advocaten in Finland en/of daarbuiten.
Geen reactie vanuit markt
In Nederland is De Klok Banden importeur van Nokian. Directeur Wim van der Heiden zegt vanuit de markt nog geen enkele reactie op de affaire te hebben gehad. Hij benadrukt dat de producten van Nokian sinds 2014 geen onderwerp van testmanipulatie meer zijn geweest. “Ook sindsdien komen onze banden gewoon in de top-5 terecht. Met het tempo waarmee Nokian zijn producten vernieuwt, kun je ervan uitgaan dat iedere klant de band krijgt zoals-ie is getest.”
Van der Heiden begrijpt de ophef, maar vindt dat Nokian anderzijds lof verdient voor de “transparantie waarmee het bedrijf heeft gereageerd.”