De strategische dialoog op 12 september is hét moment om het EU-beleid voor de automobielwaardeketen te herijken in lijn met de veranderende markt-, geopolitieke en economische realiteit. Op het spel staat niets minder dan de toekomst van de Europese auto-industrie.
Dat schrijven de Europese autofabrikanten, verenigd in Acea, en toeleveranciers, verenigd in Clepa, in een brief aan voorzitter van de Europese Commissie, Ursula Von der Leyen.
Verandering
Sinds de invoering van het huidige CO2-reductiekader voor het wegvervoer zijn de industriële, economische en geopolitieke realiteiten drastisch veranderd. Om de klimaatambities van de EU (netto nul uitstoot in 2050) te verwezenlijken en tegelijkertijd het concurrentievermogen, de sociale cohesie en de veerkracht van de toeleveringsketen in Europa te waarborgen, moet de strategie voor de automobielsector mee evolueren.
Holistisch
De autofabrikanten en toeleveranciers missen namelijk in het Europese beleid een holistisch en pragmatisch beleidsplan voor de transitie van de auto-industrie, zo is te lezen in de brief. “De EU reguleert de productie van nieuwe voertuigen, maar verzuimt vervolgens de voorwaarden voor de transitie te scheppen. Het gevolg is dat het marktaandeel van batterij-elektrische voertuigen nog lang niet is waar het zou moeten zijn: 15 procent voor personenauto’s, 9 procent voor lichte bedrijfswagens en 3,5 procent voor trucks.”
Het gaat niet alleen om de regulering van de productie van nieuwe voertuigen, betogen Acea en Clepa. “Succesvolle decarbonisatie vereist ook het aanpakken van de uitstoot van het bestaande wagenpark, het uitbreiden van fiscale en aankoopstimulansen en het invoeren van gerichte maatregelen voor vrachtwagens en bussen om de totale eigendomskosten gelijk te trekken.”
Daarnaast moeten fabrikanten en leveranciers winstgevend en concurrerend kunnen blijven en moet er worden geïnvesteerd in de waardeketens van batterijen, halfgeleiders en kritieke grondstoffen.
Laatste kans
Over een dergelijke holistische, pragmatische aanpak van de transitie naar een net zero auto-industrie praten de koepelorganisaties op 12 september met vertegenwoordigers van de EU, volgens de brief “de laatste kans voor de EU om haar beleid aan te passen aan de huidige markt-, geopolitieke en economische realiteit, anders brengt zij een van haar meest succesvolle en wereldwijd concurrerende industrieën in gevaar”.