Onderzoek van verkeerspsycholoog Adriaan Heino toont aan dat auto’s op zomerbanden in de winter voor structureel meer ongelukken zorgen dan auto’s met winterbanden. De incidenten in de winter zijn wel gemiddeld kleiner dan in de zomer, ongeacht de bandensoort. Samengevat zorgt de winterperiode voor meer en relatief kleinere incidenten.
De toegenomen schadefrequentie in de winter is aanzienlijk kleiner voor auto’s op winterbanden dan voor auto’s op zomerbanden. Tegelijkertijd zijn de schadekosten per schade, in de winter lager dan in de zomer, waarbij het geen verschil maakt of er in de winter op zomer- of winterbanden wordt gereden.
Heino heeft voor zijn studie duizenden schadedossiers mogen inzien van marktleiders Athlon Car Lease en verzekeraar Centraal Beheer Achmea. Beide reageren positief op de uikomst van het onderzoek: "De conclusies zijn zeer interessant omdat nu blijkt dat het gebruik van winterbanden in de winter leidt tot minder schades. Dat is ook interessant voor de verzekerden, omdat die minder snel te maken krijgen met daling op de bonus/malus schaal."
De verhoogde kans op een ongeval in de winter kan volgens Centraal Beheer Achmea niet volledig teniet worden gedaan. "Het hebben van winterbanden kan niet vertaald worden in stoerder gedrag op winterse wegen." Het wagenpark van Athlon wordt jaarlijks al standaard voorzien van winterbanden. Echter, de klant bepaalt zelf of zij hun leaserijders verplichten tot het gebruiken van winterbanden.
Volgens de Vaco is met de verkoop van 1,2 miljoen winterbanden afgelopen jaar, dat is 70 procent meer dan het seizoen daarvoor, de band definitief in het Nederlandse straatbeeld gevestigd. Verkeerspsycholoog Adriaan Heino wil de discussie over het verplicht stellen van winterbanden in ons land nieuw leven inblazen.