Zo’n driekwart van de millennials (geboren tussen 1982 en 2004) beschouwt een milieuvriendelijke auto als de beste keuze om hun leven duurzamer te maken. Dat blijkt uit onderzoek dat Nissan in Europa heeft laten doen naar de houding van deze generatie tegenover elektrische en hybride auto’s.
Ze maken zich minder zorgen over lokale kwesties zoals recycling en vuilstortplaatsen, maar vooral over wereldwijde vraagstukken, zoals klimaatverandering en luchtvervuiling (53 en 42 procent). Zo blijkt uit het onderzoek waarvoor 2500 millennials zijn ondervraagd in Frankrijk, Engeland, Italië, Spanje en Duitsland. Overigens zegt deze generatie ook bereid te zijn hun levenswijze ingrijpend te veranderen door over te stappen naar een milieuvriendelijke energieleverancier (62 procent) en merken te kiezen die zorg voor het milieu in hun beleid hebben geïntegreerd (52 procent).
Uit het Nissan-onderzoek blijkt ook dat vijftig procent van de mensen tussen de 18 en 34 jaar oud overweegt om een elektrische auto te kopen of er al een heeft.
“Als industrie moeten we harder werken om te voldoen aan de behoeften van deze groep”, aldus Gareth Dunsmore, directeur elektrische voertuigen bij Nissan Europe. Onlangs nog introduceerde de autofabrikant de derde generatie van de volledige elektrische en emissievrije Nissan Leaf met een 30 KWh-batterij, waarmee de auto een 26 procent grotere actieradius heeft; tot wel 250 kilometer op een volle accu.