In het derde kwartaal van 2015 zijn er weer meer occasions verkocht. Autobedrijven verkochten ruim 7.000 personenauto’s meer dan hetzelfde kwartaal vorig jaar, een groei van 2,8%. De verkopen van occasions tussen consumenten onderling (C2C) daalden daarentegen met 3%. De verkoop blijft dus verder verschuiven van particuliere verkoop naar het professionele kanaal, meldt VWE.

De verkopen van de meeste populaire personenauto’s namen toe. Vooral kleine modellen blijven erg in trek. Van de meest verkochte occasion, de Volkswagen Polo, werden er maar liefst 11,7% meer verkocht dan vorig jaar. B2C verkopen van de Toyota Yaris, Toyota Aygo, Citroën C1 en Kia Picanto groeiden zelfs nog sterker. De top 5 meest verkochte modellen bleef onveranderd.

De import van occasions vertoont al langere tijd een sterke groei. In het derde kwartaal van 2015 is de import van gebruikte personenauto’s met maar liefst 27,7% gestegen ten opzichte van vorig jaar. Bij lichte bedrijfsauto’s bedroeg de groei zelfs 48,2%. In de maand juli is er een recordaantal van bijna 13.000 personenauto’s geïmporteerd. Ter vergelijking: in juli 2012 bedroeg dat met 5.771 auto’s nog niet eens de helft. Er blijft in Nederland een sterke vraag bestaan naar jonge kleinere personenauto’s en het aanbod hierin wordt steeds meer aangevuld met occasions uit het buitenland.

Er zijn het afgelopen kwartaal 46% meer gebruikte Volkswagens Golf geïmporteerd dan vorig jaar. Hierdoor werd de Golf de meeste geïmporteerde auto. De import van populaire modellen uit het B-segment steeg ook sterk; van de VW Polo, Toyota Yaris, Ford Fiësta en Renault Clio werden er ruim 30% meer geïmporteerd dan vorig jaar.  Opvallend is dat er daarnaast ook meer duurdere auto’s werden geïmporteerd: de import van onder meer de Audi A3 Sportback en Volvo V60 is meer dan verdubbeld ten opzichte van vorig jaar.

Export

De export van occasions loopt de laatste paar jaar terug. Bij personenauto’s lijkt deze markt zich nu te stabiliseren; afgelopen kwartaal werden er 0,9% minder personenauto’s geëxporteerd dan in het voorgaande kwartaal. Hoewel dit nog steeds een teruggang is, is dit veel minder dan de teruggang van 7% in het eerste kwartaal en 2% in het vorige kwartaal. Polen blijft de belangrijkste exportbestemming. De export naar Libië neemt af, waardoor dit land is gedaald van de derde naar de vijfde plek. De export van personenauto’s naar Duitsland, Roemenië en Bulgarije is wel gestegen.

Bij lichte bedrijfsauto’s blijft de daling sterk, met -26% ten opzichte van vorig jaar. Een belangrijke oorzaak hiervan is de complexe situatie in Oekraïne, voorheen de grootse exportmarkt voor bedrijfsauto’s. Export naar dit land groeit weer voorzichtig, waardoor Oekraïne weer op de derde plaats staat van grootste exportbestemmingen voor lichte bedrijfswagens. Ondanks een daling dit kwartaal blijft Polen bovenaan staan. Export van lichte bedrijfsauto’s naar Roemenië en Georgië groeit.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
2 april 2025
NexDrive en 50five maken laadoplossingen toegankelijk
2 april 2025
Autobedrijf Jan Greijmans verder als TOP Merkspecialist in Mazda
2 april 2025
Een robuuste strategie
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
Meest bekeken berichten
Recente reacties